رزرویشن: احترام یا توہین؟

آزادی سے پہلے جب ملک غلام تھا تب غلامی کی زندگی کااحساس آسانی سے ہو جاتا تھا. انگریز 'تقسیم اینڈ رل' کی پالیسی اپنانے کی طرف سے ہندوستانیوں پر 300 سال حکومت شدہ. انہوں نے ذات، مذہب جیسی چیزوں کو قریب سے سمجھا اور ہمیں تقسیم کر دیا. ملک آزاد ہوا پر، اپنوں نے آپس میں اونچ نیچ کی سرحدی نشان کھینچ دی. اونچی ذات، نیچی ذات میں زندگی الجھ گیا. کمتری کے احساس نے اچچورگ اور نمنورگ کو جنم دیا ۔جس سے غلامی ختم نہیں ہو پایا. 1882 میں مہاتما جی وتراو پھولے نے تعلیم کے تمام طبقوں کے لئے لازمی کرنے کا مطالبہ اٹھایا. تب ہنٹر کمیشن نے اسے اپنی منظوری دے دی. جس تعلیم اور سرکاری نوکری لئے حاصل کرنے کا حق تمام کلاس کو یکساں طور پر مل سکے. گاندھی جی نے 1932 میں ہی اس اتھلیٹک بنیاد رکھ دی تھی. معاشرے کے اندر ترقی کی منازل طے امتیازی سلوک، عدم تحفظ اور کم سطح کی زندگی سے چھٹکارا حاصل کرنے کے نقطہ نظر سے بکنگ کی پیدائش ہوئی.

برٹشرس کے جانے کے بعد بھی ہمارے دانشور رہنماؤں کے اندر اس ترقی کی منازل طے کانٹے کو تباہ کرنے کا خیال نہیں آیا. بلکہ انگریزوں کی دی گئی ورثے کے نقش قدم پر لیڈران ملک کو بڑھاتے چلے گئے. آزاد ہندوستان کا آئین بناتے وقت بابا بھیم راؤ امبیڈکر نے اس بات کا باقاعدہ خیال رکھا اور ہریجن اور اس سے جڑے دوسرے حصوں کو ریزرویشن کا درجہ تحریری طور پر مل گیا. بکنگ نے جہاں معاشرے میں پھیلی سرحدوں کو دور کر مندرجہ ذیل مربع رہنے کا ایک حق سماجی سطح پر دلوایا. رزرویشن کی وجہ سے ہی شاندار بچوں کو مائشٹھیت اسکولوں میں پڑھنے کا اس قسم کا موقع ملا. میڈیکل، انجینئرنگ کے کالجوں میں جہاں ہر سطح کے لوگوں کا پڑھنا ممکن نہیں ہو پاتا وہیں رزرویشن کے بل بوتے معاشرے کے اس طبقے نے اپنی حاضری لگوائی اور پھر ایک مقام بنایا.

بکنگ نے جہاں معاشرے کے علاقوں کے میں مساوات لانے کی صریح کوشش ہے وہیں بعد میں اس کا غلط استعمال بھی ہونے لگا. سرکاری کوٹہ، وزیر کوٹہ خود اکشر کوٹہ کے تحت ان لوگوں کو انٹری ملنے لگی جو اس قابل نہ تھے. جو قابل نہ تھے انہیں انٹری دلانے کے نام پر بدعنوانی کا پیدا ہوا. اس طرح آہستہ آہستہ معاشرے کا دوسرا طبقہ جسے جنرل طبقہ کہا جاتا ہے مسائل سے گھر گیا. پہلے رزرویشن او بی سی، ایس سی ایس ٹی طبقے کو حاصل تھا. جس میں دھوبی، کمہار، نائی، مسلم طبقے اور بھی کئی قومیں شامل تھیں. ان کے علاوہ رزرویشن اس طبقے کو دینا ضروری تھا جو معذور تھے یا کسی وجہ سے معذوری کے شکار ہو جاتے ہیں. اس کے بعد حالت بدلی اور جاٹ طبقے نے اپنے حق کا مطالبہ بکنگ کے طور مانگی.

سن 2008 کے وسط میں جاٹ طبقے نے بھاری تحریک کیا. تب سے اب تک تحریک جاری ہے. اس کے بعد جین سماج کو بھی ریزرویشن کے دائرے میں لایا گیا. خواتین کا ریزرویشن بل 33 فیصد کا اٹل بہاری جی کی حکومت کے وقت ایوان میں پیش ہوا تھا پر آج تک اس پر عمل نہیں ہوا. حال ہی میں احمد آباد کے 22 سالہ ہاردک پٹیل نے پٹیل ذات کو محفوظ کروانے کا چیلنج اپنے کندھوں پر اٹھا لیا ہے. اسی طرح 1902 میں چھترپتی شاہ جی کو کولہاپور شیف تھے انہوں نے پسماندہ ذاتوں کے لئے آواز اٹھائی اور 1902 میں ہی 50 فیصد روزگار کولہاپور کی انتظامیہ میں محفوظ کروایا۔

ذہن میں یہ سوال بار باراٹھتا ہے کہ بھارت کو 300 سال بعد جب آزادی کی سانس لے نہیں ملا. 68 سال میں ہی ملک کی حالت اس راستے پر آ پہنچی ہے کہ ملک اتنی خستہ حالت میں پہنچ گیا جو کہ ہر کمیونٹی کو آج ریزرویشن کی ضرورت محسوس ہونے لگی ہے. پہلے اعلی ذات کے لوگوں کو ہر قسم کی سہولت سماج نے دی تھی. پر تشدد مربع جنہیں کسی نہ کسی طرح اعلی ذات کے لوگوں نے جینا دربھر کر رکھا تھا، بکنگ کے بعد کچھ راحت کی سانس لی اس طبقے نے. کسی بھی چیز کی انتہائی تباہی کا سبب بنتی ہے. مسلم حکمران اسی بات کا فائدہ اٹھا سکے. کیونکہ ہندو بادشاہ آپس میں آپ حقیر مفادات کے حصول کے لئے لڑتے رہتے تھے. جس اتحاد کا فقدان ہر جگہ ہو چکا تھا.

اب جب ملک 21 ویں صدی میں تکنیکی میدان میں اپنی انمٹ نشان چھوڑے چلا جا رہا ہے. وہیں ملک میں thrives عدم تحفظ کا احساس آج ہر ذات، معاشرے اور کلاس کو ریزرویشن حاصل کرنے کی دوڑ میں شامل ہونے پر مجبور کر رہا ہے. جاٹ، گوجر، خواتین اور اب پٹیل سب تعلیم، سرکاری کام میں مقام محفوظ کروانا ہے. خواتین شروع سے گھریلو تشدد کا شکار ہونا پڑا. کہیں نہ کہیں غیر انسانی پرتاڑناو کو برداشت کی وجہ سے آپ کی موجودگی کو نمایاں کرنے کا مقصد سے خواتین ریزرویشن کا مطالبہ نشوونما پاتا. اب وقت اس طرف اشارہ کر رہا ہے جہاں اب اعلی کلاس بھی ریزرویشن کی مانگ کو لے کر دھرنے پر نہ بیٹھ جائیں. کیونکہ ایس سی، ایس ٹی، مسلم طبقے، عیسائی، ان سب کے بعد تعلیم ہو یا کام نشستیں ہی کہاں باقی رہیں گی کہ جنرل مربع کچھ حاصل ہو سکے گا.

حکومت کو ایسی پالیسیوں پر نظر ثانی کرنا چاہئے. ریزرویشن میں نیبدلاؤکی تجویز ہی رزرویشن سے ملک کے باشندوں کو اور بڑے پیمانے پر اٹھی اس انقلاب کی آگ کو بجھا سکتا ہے. ریزرویشن نہیں سب کو سمان نمایاں تعلیم ملازمت کی وصولی، اس قابلیت کے مطابق ہونا چاہئے. ملک ترقی کی سیڑھیاں چڑھ رہا ہے. ایسے میں ملک میں ترقی اور یکجہتی کی لہر ہونا چاہئے نہ کہ تقسیم کی آگ. یکجہتی ملک کو آگے لے جائے گا تو تقسیم چاہے ریاست ہو یا بکنگ کے طور پر انسان کا، خطرناک ہی ہوگا.
گریش جویال
About the Author: گریش جویال Read More Articles by گریش جویال: 10 Articles with 9523 viewsCurrently, no details found about the author. If you are the author of this Article, Please update or create your Profile here.