مولائے رحیم نے انسا نوں اور جنوں کو اپنی عبا دت کے لیے
پیدا فر ما یا ارشاد با ری تعا لیٰ ہے وَمَاخَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الاِنْسَ
اِلاَّ لِیَعْبُدُ وُنِِ مَآ اُ رِ یْدُ مِنْھُمْ مِّنْ رِّزْ قٍ وَّمَآ
اُرِیْدُ اَنْ یُّطْعِِمُوْنَ اِنَّ اللّٰہَ ھُوَ ا لرََّ زَّ ا قُ
ذُوالْقُوَّۃِالْمَتِیْن ۔ (القر آن،سورہ الذا ریات ۵۱، آیت ۵۸۔۵۶)تر
جمہ:اور میں نے جن اور آد می اس لئے بنا ئے کہ میر ی بندگی کریں،میں ان سے
کچھ ر ز ق نہیں ما نگتا اورنہ یہ چا ہتا ہوں کہ وہ مجھے کھا نا دیں، بے شک
اﷲ ہی بڑا رزق دینے والا قوت والا قد رت والا ہے۔(کنزالایمان)انسا نوں اور
جنوں کو عبا دت کے لیے ہی پیدا کیا گیا اﷲ رب العزت کا فر مان ہے کہ میں نے
انسانوں اور جنوں کو اپنی کسی ضرو رت کے لیے نہیں پیدا کیا،بلکہ صرف اس لیے
کہ میں ان کے فا ئدے کے لیے اپنی عبا دت کا حکم دوں وہ خوشی خوشی میرے معبو
د بر حق ہونے کا اقرار کریں۔حضرت عبداﷲ ابن مسعود رضی اﷲ عنہ فرما تے ہیں
مجھ سے رسول ﷺ نے فرمایا اﷲ نے اپنے بندوں کو بندگی(عبادت) کے لیے پیدا کیا
ہے اب اس کی عبادت یکسو ئی کے ساتھ جو بجا لائے گا،کسی کو اس کا شریک نہ
کرے گااسے پوری جزا عنایت فر مائے گا۔اور جواس کی نا فر ما نی یعنی عبا دت
میں کو تا ہی کرے گا وبدترین سزا ئیں بھگتے گا(ابو داؤد، تر مذی) مسند احمد
میں حدیث قدسی ہے کہ اے ابن آدم! میری عبا دت کے لیے فارغ ہو جا ، میں ترا
سینہ تونگری اور بے نیا زی سے پر کر دوں گا اگر تو نے ایسا نہ کیا تو میں
تیرے سینے کو اشغال (کام) سے بھر دوں گااور تیری فقیر ی (تنگد ستی)کو ہرگز
بند نہ کروں گا ۔( مسنداحمد، تر مذی،ابن ما جہ)آقا ﷺ نے فر مایا:رحمٰن کی
عبا دت کرو ،اور سلام کو عام کرو راوی عبداﷲ بن عمررضی اﷲ عنہما کہتے ہیں
معقول بن سیا رضی اﷲ عنہ کہتے ہیں کہ رسول ﷺ نے فر ما یا: فتنوں( کے ) ایام
میں عبادت کر ناایسا ہی ہے جیسے میری طرف ہجرت کرنا(ابن ما جہ،حدیث
۳۶۹۴،ترمذی ،۱۸۵۵،۳۹۸۵،)یہ فتنوں کادور ہے ایسے میں ہر مو من کوعبا دت
الٰہی پر خاص توجہ دینا چا ہئے۔
تین نورا نی را تیں اور ان میں عبا دت:عبادت کے لیے کچھ خاص اوقات بھی ہیں
جن میں عبا دت کرنے کا ثواب بڑھ جا تا ہے جیسے رمضان المبا رک جس کی فضیلت
قر آن کریم واحادیث پاک میں آئی ہیں نفل کا ثواب فرض کے برا بر ایک نیکی
کاثواب ستر گنا یا اس سے بھی زیا دہو جاتا ہے اﷲ نے ہی تمام دن ورات اور
مہینہ بنا ئے ہیں ان میں کچھ دنوں ،مہینوں کو بعض پر فضیلت بخشی ’’
حرمت‘‘(عزت،بڑائی،عظمت)والے چا رمہینے ہیں جن کا ذکر قرآن کریم میں اسطرح
سے مو جود ہے۔ترجمہ:بیشک مہینوں کی گنتی اﷲ کے نز دیک با رہ مہینے ہے اﷲ کی
کتاب میں جب سے اس نے آسمان اورزمین بنائے ان میں چار چار حر مت والے ہیں
یہ سید ھا دین ہے ۔ القرآن،سورہ توبہ ۹،آیت۳۵) کنزا لایمان۔(۱)ذوالقعد
ہ(۲)ذوالحجہ ( ۳)محرم(۴) رجب۔اسی طرح دنوں میں ’’جمعہ‘‘اور ایام نحر کے دن
رات میں رات کا آخری حصہ وغیرہ وغیرہ ’’نماز‘‘ ام العبا دت ہے ہر حال میں
فرض ہے کسی حال میں معاف نہیں (جب تک شر عی اجازت نہ ہو)آ ج کل مسلما نوں
کا عبا دت کے معاملے میں انتہا ئی براحال ہے مسجدوں میں نمازیوں کی
تعداددیکھئے تو نماز جیسی عبا دت سے مسلما نوں کی بے توجہی معلوم ہو تی ہے
۔ماہ رمضا ن ا لمبا رک میں دیکھیں تو دل باغ باغ ہو جا تا ہے،یہ خا ص رحمت
الٰہی ہی ہے کہ مسجدیں نمازیوں سے اسی طرح کچھ مخصوص نو رانی راتوں میں
جیسے شب معراج،شب برات، لیلۃالقدر میں بھی مسجد وں میں کثیر تعداد میں
نمازی آتے ہیں یہ اﷲ کا کرم ہے ۔ان نو را نی راتوں میں عبا دت کا ثواب اور
راتوں سے زیا دہ ہو جا تا ہے یہ اﷲ کی رحمت اپنے بندوں کوجس طرح چاہے نوازے
۔ان کی فضیلتوں سے انکار نہیں پریہ بات قابل غور ہے کی کیا ان راتوں کی
عبادت و نفل نما زیں زندگی کے باقی اور دنوں میں قضا فرض نمازوں کا نعم
البدل ہو جا ئیں گی۔آج کل نیا رواج پڑ گیاہے ان مخصوص دنوں و راتوں کے لیے
لوگ (HANDBILL )شا ئع کراتے ہیں عجیب عجیب طریقے سے نفل نماز پڑھنے کی تر
کیب اور فضا ئل لکھے رہتے ہیں۔جیسے آج کی رات چار رکعت نماز نفل ایک سلام
کے ساتھ پڑھیں پہلی رکعت الحمدکے بعدقل یا ایھا الکفرون ،دوسری رکعت میں قل
ھو اﷲ احد،تیسری رکعت میں قل اعوذ برب الفلق، چوتھی رکعت میں قل اعوز برب
الناس، پڑھیں پچاس سال عبادت کر نے کا ثواب ملے گا۔پچاس سال کے گناہ معاف
ہو جا ئیں کے وغیرہ وغیرہ۔اس طرح کے اشتہا ری پر چوں میں حدیث کا حوالہ
کہیں نہیں ہوتا۔عبادت میں ثواب تو بحر حال ہو تا ہے اس طرح کے اشتہار جو
بھی شائع کرا تے ہیں ضرور کسی عالم دین کی مدد لیتے ہوں گے اور ثواب کی نیت
سے بانٹتے ہیں ذمہ دار لوگ غو ر کریں اس طر ح عوام الناس میں عبادت کی
اہمیت گھٹ رہی ہے اور وہ یہ سوچتے ہیں کم خرچ بالا نشین چلو ایک رات عبادت
کرلیے پچاس سال کی عبا دت کا ثواب مل گیا اور پچاس سال کے گناہ معاف ہو
گئے۔فرض نماز سے غفلت ایسے ہی افسوس ناک ہے اور اس پر اس طرح غیر ذمہ دا ر
اشتہار ات و بیان بہت تشویشناک ہیں۔آج مسلم معاشرے میں ان گنت برائیاں جڑ
پکڑ چکی ہیں ایک دو ہوں تو گنا یا جا ئے دوچار ہوں تو رونا رویا جائے علما
ء حضرات توجہ فر مائیں عوام میں پھیلی برائیوں کی نشا ندہی فرمائیں ور نہ
ایسا نہ ہو ان سب کے ساتھ ہم سب کی پکڑ نہ ہو جائے ۔استغفراﷲ،اﷲ رحم فر
مائے۔نماز فرض ہے ام العبادات ہے کسی حال میں معاف نہیں ہم ڈھٹائی کے ساتھ
نماز سے غفلت بر تیں اور فرائض و واجبات کی طرف توجہ نہ دیں اور مخصوص دنوں
کی عبادت پر توجہ مر کوز (FOCUS) کر دیں یہ نا دانی ہے خوش فہمی میں مبتلا
نہ ہوں نماز ہمیشہ فرض ہے جو نما زیں قضا ہوئی ہیں ان کا حساب لگا کر ادا
کرنے کی کوشش کریں تاکہ اﷲ رب العزت کے عتاب سے بچ پائیں ورنہ خوش فہمی میں
پڑکر اپنا خسا رہ کر یں گے قر آن کریم میں ارشا دباری تعالیٰ ہے۔ترجمہ:تم
فر ماوٗکیا ہم تمھیں بتا دیں کہ سب سے بڑ ھ کر نا قص عمل کن کے ہیں، ان کے
جن کی ساری کوشش دنیا کی زند گی میں گم ہو گئی اور وہ اس خیا ل میں ہیں کہ
اچھا کام کر رہے ہیں۔(القر آن،سورالکھف۱۸،آیت۱۰۴۔۱۰۳)کنزالایمان۔جو بھی اﷲ
کی عبا دت اس طر یقے سے بجا لائے جو طریقہ اﷲ کو پسند نہیں وہ تو اپنے
اعمال سے خوش ہو رہا ہے اور سمجھ رہا ہے کہ میں نے آخرت کا توشہ بہت کچھ
جمع کر لیا ہے میرے نیک اعمال اﷲ کو پسند ہیں او ر مجھے ان پراجر و ثواب
ملے گا لیکن اس کا یہ گمان غلط ہے فرض نماز کسی حال میں معا ف نہیں حضور
سید نا غوث الاعظم رضی اﷲ تعالیٰ عنہ اپنی کتا ب غنیۃ الطا لبین میں ایک
حدیث حضرت علی کرم ا ﷲ وجہ کی روایت سے نقل فر ماتے ہیں کہ: جو شخص فرائض
،واجبات کو چھو ڑ کر سنن و نوا فل میں لگا تا ہے اسکی مثال ایسی ہے جیسے
ایک حمل وا لی عورت جو عنقریب بچے کو جننے والی ہے کہ اس کا حمل خراب ہو
گیا اور بچہ مر گیا اگر بچہ زندہ رہتا تو اس کاپھل(بچہ) اسے ملتا اس عورت
کو کچھ بھی حاصل نہ ہوا حمل کے دوران عورت کو جو تکلیفیں ہوتی ہیں وہ سب اس
نے جھیلیں اور اسے حاصل کچھ نہ ہو ا یہی مثال اس شخص کی ہے جس نے سنن و نوا
فل میں وقت لگا یااور واجبات و فرائض سے غفلت برتا تو اسکو کوئی فا ئدہ
حاصل نہ ہو گا۔ خود حضور غوث اعظم رضی اﷲ عنہ فر ما تے ہیں کی کسی با دشاہ
نے اپنی خدمت کے لیے ایک شخص کو بلا یا وہ شخص با دشاہ کی خد مت میں جا نے
اور اس کی خد مت کر نے کے بجا ئے باد شاہ کے نو کر کی خد مت کرتا رہا تویہ
خد مت باد شاہ کی نہ ہوئی اور باد شاہ کے حکم کی خلاف ورضی ہوئی اور اس کی
خد مت نہ اس کو فائدہ پہنچا سکی نہ ہی با د شاہ کو، محنت کی بھی پھر بھی
محنت بر باد ہو گئی۔ ذمہ دار علما ء کو چا ہیے کہ عوام کی صحیح رہنما ئی
کریں جولوگ عوام کو سراب(دھوکا،فریب)میں مبتلا کر رہے ہیں وہ ذمہ داری سے
بچ نہیں پا ئیں گے۔تین نورا نی راتوں کی فضیلت اور ان کی حقیقت: ان مخصوص
راتوں کی فضیلت سے انکار نہیں جہاں ان کی فضیلت بیان کی جا ئیں وہیں فرائض
اور واجبات کی اہمیت کو ضرور بتائیں خاص کر پا نچ وقت کی نما زوں کی فضیلت
اور نہ پڑھنے پر شدید عذاب کی جو وعیدیں قر آن کریم و احا دیث طیبہ میں
موجود ہیں ان کو ضرور بتا ئیں اﷲ رب العزت کے عذاب سے بھی ڈرائیں۔ جو لوگ
نماز سے غفلت برتتے ہیں قرآن کریم میں ان کے لیے سخت عذاب کی وعید آئی
ہیفَوَ یْلٌ لِّلْمُصَلِّیْنَ الَّذِیْنَ ھُمْ عَنْ صَلَا تِھِمْ سَا
ھُوْنَ۔(ا لقرآن،سور ۃا لما عون۱۰۷،آیت ۵ ۔۴) ترجمہ:ان نما زیوں کی خرا بی
ہے،(اور ویل نا می جہنم کی جگہ) ہے،جواپنی نماز سے بھو لے بیٹھے ہیں۔(کنزا
لایمان) خوش فہمی سے بچیں فرائض،واجبات ،سنت کی ادا ئے گی توجہ مر
کوز(FOCUS) کریں اور ساتھ میں سنن و نوا فل کا بھی اہتمام کریں تا کہ اﷲ کی
با رگاہ میں کامیاب ہوں،نیک اعمال کے لیے ایمان شرط ہے وہیں ایمان لا کر
بندہ اعمال سے بے نیاز نہیں ہو سکتا ۔ فرائض ہرحال میں ادا کرے ترک نماز
میں ہم ڈھیٹ ہو چکے ہیں یہ تشویش ناک بات ہے ایمان کے ساتھ عمل کی سخت
ضرورت ہے ارشا دبا ری تعالیٰ ہے۔وَعْدَاللّٰہُ الَّذِیْنَ اٰ
مَنُوْاوَعَمِلُوْاالصّٰلِحٰتِ مِنْھُمْ مَغْفِرَۃًوَّاَجْرًا
عَظِیْمًا(القراٰن سورہ فتح:۴۸، آیت: ۲۹) تر جمہ: اﷲ نے وعدہ کیا ہے ان سے
جو ان میں ایمان والے ہیں اور اچھے کا موں والے ہیں بخشش وبڑے ثواب کا۔(
کنز الایمان) قرآن کریم میں بہت سی آیات کریمہ اس کا اعلان کر رہی ہیں کہ
ایمان کے ساتھ عمل ضروری ہے سورہ کہف ۱۸، آیت۱۰۶،سورہ حشر۵۹،آیت۱۹،۱۸ ،۱۷ ،
سورہ عنکبوت۲۹، آیت۷ وغیرہ وغیرہ۔علم دین سے نا واقف اور ما دہ پرست وآرام
پسند ماحول میں پلے بڑھے کچھ مسلمان جو تعیش میں زند گی گزار رہے ہیں ان کے
دل میں ایمان آہستہ آہستہ ختم ہوتا جا رہا ہے عبادات کو بوجھ سمجھتے ہیں
اور اس میں کچھ بے عمل مولوی حضرات ایسے لو گوں کو سراب (خوش فہمی) میں
مبتلا کررہے ہیں یہ بات ذہن نشین رہے نماز ام العبا دات ہے جس کا مقصد صرف
اورصرف اﷲ کی بند گی اوراس کی رضا حا صل کر نا ہے اﷲ کے رسول کے بتائے ہوئے
طریقہ کے مطابق ہی عبا دت کرناہے غور فر مائیں ہزا روں نفل نمازیں ادا کرنا
اور چند مخصوص نورانی راتوں میں عبا دت کر ناکیا ایک فرض نماز چھوڑ نے کا
کفا رہ بن سکتی؟ کیا بیو ا ؤں کی دیکھ بھال پر خرچ کر نے والی رقم جس پر حج
فرض ہے اور وہ حج نہ ادا کرے کیا یہ نیک عمل حج نہ کر نے کا کفا رہ بن جا
ئے گا؟کیا ہزا روں مریضوں کے علاج خرچ کر نے والی رقم ۔ زکاۃ نہ ادا کر نے
والے شخص کے زکاۃ نہ دینے کا کفا رہ بن جائے گی؟ ہر گز ہر گز نہیں حا لا
نکہ یہ سب کا م بڑ ے اجرو ثواب کے ہیں اور اسلام میں ان کی بڑی اہمیت
ہے۔اسی طرح اور نیکیاں کر نے و چند را توں کی عبا دت فرض نمازترک کر نے کا
کفا رہ نہیں بن سکتی ہے ۔ ان عبا دتوں کی فضیلت و اہمیت سے انکا ر نہیں ۔
لیکن فرض نماز کے ترک کر نے والے کا عذاب بھی جان لیں۔تر جمہ: ان کے بعد
کچھ نا خلف پیدا ہو ئے جنھوں نے نما زیں ضا ئع کر دیں اور نفسا نی خو اہشوں
کا اتباع کیا، عنقریب انھیں سخت عذاب طویل وشدید سے ملنا ہو گا عنقریب وہ
دو زخ میں غی کا جنگل پائیں گے ( القر آن، سورہ مر یم۱۹ ، آیت ۵۹)غی جہنم
میں ایک وادی ہے،جس کی گرمی اور گہرا ئی سب سے زیا دہ ہے،اس میں ایک
کنواں(WELL)ہے،جس کا نام ’’ہبہب‘‘ ہے جہنم کی آگ بجھنے پر آتی ہے،اﷲ عزوجل
اس کو ئیں کو کھول دیتاہے، جس سے وہ بدستور بھڑ کنے لگتی ہے ، قر آن میں ہے
کُلَّمَا خَبَتْ زِدْنٰھُمْ سَعِیْرًا۔تر جمہ:جب بجھنے پر آئے گی ہم اسے
اور بھڑ کا دیں گے۔(القرآن، سورہ بنی اسرائیل ۱۷، آیت ۹۷)کنزا لا یمان۔یہ
کنواں بے نما زیوں،اور زا نیوں،اور شرابیوں،اورسود خوروں،اور ماں باپ کو
تکلیف دینے والوں کے لیے ہے۔ نماز کی اہمیت کا اندازہ اس سے بھی پتہ چلتا
ہے کہ اﷲ نے سب احکام اپنے نبی ﷺ کو زمین پر بھیجے،جب نماز فرض کر نی ہوئی
حضور ﷺ کو اپنے پاس عرش اعظم پر بلا کر اسے فرض کیااور شب اسریٰ(یعنی معراج
کی رات) میں یہ تحفہ دیا۔ حضرت عمر رضی اﷲ عنہ سے روایت ہے کہ ایک صاحب نے
عرض کیا، یا رسو ل اﷲ ﷺ اسلام میں سب سے زیادہ اﷲ کے نزدیک محبوب کیا چیز
ہے؟فر ما یا’’ وقت میں نماز پڑ ھنا اور جس نے نماز چھوڑی اس کا دین
نہیں‘‘۔نماز دین کا ستون (PILLAR) ہے۔( مسند،حدیث۲۶۱۲ ،ج،۶ ص۱۳۳ حدیث۴۹۰)
مسلما نوں کو چا ہیئے اﷲ کا بندہ بن کر رہیں یعنی اطاعت وبندگی کرتے ر ہیں
ا ور اطا عت پر گامزن رہیں فرائض واجبات خاص کر نماز جو کسی حال میں معا ف
نہیں وقت پر ادا کرتے رہیں اور سنتوں ونوا فل کا بھی اہتمام کریں خواہ
نورانی راتیں ہوں یا کبھی بھی خوش فہمی میں نہ رہیں فرا ئض کی ادا ئے گی
میں کو تاہی نہ کریں ۔اہل علم کی ذمہ داری ہے وہ لوگوں کو سمجھا تے رہیں اﷲ
کا حکم ہے ۔ وَذَکِّرْفَاِنَّ الذِّکْرٰی تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِیْنَ (
القرآن،سورہ الذا ریات ۵۱، آیت۵۵، ) تر جمہ: اور سمجھا ؤ کہ سمجھا نا مسلما
نوں کو فا ئدہ دیتا ہے۔ کنز الا یمان۔اﷲ رب العز ت سے دعا ہے ہم سب کو دین
کے احکام جاننے اور اس پر عمل کر نے کی توفیق عطا فر مائے آمین ثم آمین
|