اگرپاکستان نہ بنتا

اگر پاکستان نہ بنتا تو کیا ہم دینی 'اخلاقی'سیاسی'معاشی طور پر آج سے بہتر ہوتے'ہم دل جلوں کو یہ سوال سن کر شدید دکھ ہوتا ہے۔یہ سوال بر عظیم پاک و ہند اور خصوصاً پاکستان کے عام مسلمانوں کے ذہن میں پیدا نہیں ہوتا'وہ بیچارے تو سیدھے سادے مسلمان ہیں اور پاکستان کو اسلام کا گھر بلکہ ملجا وماویٰ جانتے ہیں۔ان سادہ لوگوں کے نزدیک پاکستان اللہ تعا لیٰ کا بیش بہا عطیہ ہے۔اللہ تعالیٰ جل شانہ وہ رحیم ذات ہیں جس نے ماہِ رمضان میں قرآن الفرقان نازل فرمایا'اسی خدائے ر حیم و رحمان نے ماہِ رمضان مبارک کی ستائیسویں رات کوپاکستان جیسی عظیم الشان نعمت سے نوازا۔
"اگر پاکستان نہ بنتا؟'' یہ الفاظ ہمارکلیجہ جلا دیتے ہیں۔یہ سوال کوئی بھی صاحبِ ایمان بآسانی نہیں سن سکتا اور وہ بھی اس عالم میں کہ پاکستان وجود میں آچکا'دنیا کے چھوٹے بڑے ممالک کے مقابل خم ٹھونک کر کھڑا ہو چکا۔ باسٹھ سال ہونے کو ہیں'پھر ایسا سوال کیوں؟کیا پاکستان کے وجودِ مسعود کو مشکوک کرنے کیلئے؟جب تحریکِ پاکستان جاری تھی تو خدا پر ایمان رکھنے والا عام فرد مسلمان جس کے پاس سارا علم کلمہ طیبہ تک محدود تھا 'وہ پورے یقین کے ساتھ اس تحریک کو دینی تحریک سمجھتا تھا اور نعرہ زن تھا''لے کے رہیں گے پاکستان''اور ''پاکستان کا مطلب کیا 'لا الہ الا اللہ۔''ہاں ان سادہ دل مگر قوی الایمان عام مسلمانوں کے مقابل لغت ہائے حجازی کے ہزاروں قارون اپنے علم کلام اور اپنی منطق کے پیچ و خم میں الجھے ہوئے 'تماشائے لبِ بام کے اسیر اور رہین تھے'ان کے دماغ روشن تھے'انہیں قرآن حفظ تھے'ان میں سینکڑوں حفاظ بخاری و مسلم بھی تھے مگر ان کے قلب مقفل تھے ورنہ حقیقت کو کیوں نہ پا جاتے؟ان علمائے عظام میں مٹھی بھر وہ بھی تھے جن کا دین ان کے قلوب میں جا گزیں تھا'جن کے دلوں کے پٹ کھلے تھے'یہ تھے وہ خوش قسمت علماء امت جو بر اعظم پاک و ہند کے عظیم ترین جہاد میں کود گئے اور سپاہیانہ لڑے مگر علماء کی اکثریت محروم رہی۔یہ سوال کہ پاکستان کا بننا بہتر ہے یا مضر'یہ انہی علمائے کرام کا سوال تھا جن کا دین ان کے دماغ کی متاع تھا'جن کا دین ان کے قلب کا سرمایہ نہ تھا۔قلب تو مقفل تھے' قرآن الفرقان کا ارشاد گرامی ہے کہ'' آنکھیں اندھی نہیں ہو جاتی'وہ دل اندھے ہو جاتے ہیں جو سینوں کے اندر ہیں''۔دوسرا گروہ روشن خیال متعلقین کا وہ طبقہ تھا جو خود کو اعلیٰ رتبہ ادب و شعر پر فائز سمجھتا تھا'تیسرا گروہ وہ کیمونسٹ حضرات کا تھا اور ان کا ایک معتدبہ حصہ ادباء و شعراء میں شامل تھامگر علماء کے سوا ان دونوں گروہوں کی مسلمانوں کے یہاں کوئی عوامی حیثیت نہیں تھی۔
اگر ماضی اور حال کے روابط عقیدت کے بندھن سے آزاد ہو کر سوچیں کہ آخر یہ کیا ہوا کہ ہمارے علماء مکرمین امت سے کٹ کر اور ہٹ کرکھڑے ہوگئے اور کھڑے کھڑے شور مچاتے رہے کہ مسلمانوں کا فائدہ متحدہ برعظیم میں ہندو غلبے کے تحت ہے نہ کہ ایک آزاد مسلم مملکت میں'جس کے باعث برعظیم پاک و ہند کے مسلمانوں کی دو تہائی آبادی ہندو کی محکومیت کے عذابِ الیم سے بچ سکتی تھی اور کچھ بھی نہ ہوا سہی'کیا اللہ کا یہ احسان کم ہے کہ کروڑوں کی مسلم آبادی کو ان کا آزاد وطن میسر آ گیا؟وہ علماء اس زمانے میں یہ سمجھتے تھے کہ پاکستان میں مسلمانوں کی حکومت کے زیرِ سایہ اسلام کا نفاذ زیادہ مشکل ہو گا 'اس کے بر عکس متحدہ ہندوستان میں اسلام کا نفاذ آسان تر ہوگایعنی حکومت الہیہ اور نظامِ مصطفیٰ کا قیام حضرت امیر المومنین و المومنات'امیر الاحیا و الاموات گاندھی خوش صفات کے زیرِ اقتدار اور ان کے بت پرست دیگر ورثاء کے زیرِ حکومت بہتر طریق پر عمل میںآسکتا ہے۔گاندھی جی کے ذریعے نظامِ اسلام کا نفاذ سہل تر جاننے والے کون لوگ تھے؟وہ علماء اکابر تھے جن کے نزدیک ہندو لیڈر وں کی ہر بات حق تھی'مسلمان قائدین کی ہر بات باطل ۔اگر ذرا غور کر لیں تو ایمان کی خاطر جنگ اور جہاد کرنے والے عام مسلمان تھے جن کا علم دین محدود تھا'ان کے مد مقابل سیکولر روش کے طالب'لغت ہائے حجازی کے قارون تھے'شیوخ القرآن 'شیوخ الحدیث' خطبائے اسلام'ائمہ دین متین'حد ہو گئی علماء سیکولر'غیر علماء مسلمان بنیاد پرست'اسلام کے غلبے پر بھرپور ایمان کے مالک!آج اسلامی بنیاد پرستی کے معنی تو یہی ہے نا ںکہ مسلمان کو اسلام کی حقیقت پر یقین ہو۔اس کا مطلب اسلام کا فراواں علم حتماً نہیں'اگر کوئی عالم بھی صاحبِ تصدیق ہو تو الحمد للہ'مگر عموماً جو دیکھا جارہا ہے وہ متوسط طبقہ ہی مراد ہے۔اہلِ دین اور اہلِ ایمان کا متوسط طبقہ وہ امت کی ریڑھ کی ہڈی ہیں اس لئے کہ وہ غیرت والے ہیں۔اس متوسط طبقے کو قوم کی اکثریت کثیرہ کا بھرپور تعاون حاصل ہے'خدا کے فضل سے پاکستانی عوام کا ایمان نہیں ڈولتا'وہ پاکستان کو اللہ کی عظیم نعمت جانتے ہیں اور پاکستان کے پروانے ہیں۔مجھے اچانک ایک کتاب یادآگئی ہے جس کانام"انڈین ڈیسٹنی"(تقدیرِ ہند)
'مصنف کا نام تھا سرل مودک'مصنف عقیدے کی رو سے ہندو تھا۔اس نے اپنی کتاب میں متحدہ قومیت کے مخالفوں کی خوب کھال کھینچی ہے اور اس نظریے کے حامیوں کو خوب خوب اچھالا ہے۔ماضی کے بہت سے اکابر میں شہزادہ دارا شکوہ کی بے حد تعریف کی ہے۔وہی داراشکوہ جس کے بارے میں حضرت علامہ اقبال نے فرمایا تھا۔
تخم الحادے کہ اکبر پرورید
بار دیگر در دل دارا ومید
(الحاد کا بیج جو اکبر نے بویا تھا وہ دوبارہ شہزادہ داراشکوہ کے دل میں پھوٹ پڑا) اور آپ کو سن کر حیرت ہوگی کہ مسٹر سرل مودک نے اس کتاب میں یہ بھی تحریر کر دیا کہ داراشکوہ کے مقابل ایک تنگ دل اور متعصب شخص اورنگ زیب تھا اور ہمارے دور میں داراشکوہ کا جانشین ابوالکلام ہے اور اورنگ زیب کا جانشین مسٹرجناح۔یعنی اس کتاب میں سیکولر ذہن کا جانشین جس شخص کو بتایا گیا تھا وہ امام الہند'خطیب الہند۔ ''اور متعصب تنگ دل مسلمان بتایا گیا مسٹر جناح کو''۔ اور اورنگ زیب اور قائد اعظم کے تعصب اور تشدد کو جن الفاظ میں بیان کیا گیا ہے اس کا مطلب مہذب محاورے کے مطابق بنیاد پرست ہے۔ آپ سوچ لیں کہ یہ بیان ایک ہندو اسکالر کا ہے اور ساتھ ہی یہ یاد رکھیں کہ حضرت علامہ شبیر عثمانی نے قائد اعظم کے جنازے کے موقع پر جو کلمات ارشاد فرمائے ان میں یہ الفاظ بھی تھے کہ قائد اعظم محمد علی جناح حضرت اورنگزیب عالمگیر کے بعد برعظیم کے سب سے بڑے مسلمان تھے۔ ایمان و ایقان کا تعلق دل سے ہے ۔کلمہ طیبہ کے عربی حروف وہ مشرکین مکہ نہ سمجھ سکے جو ابو جہلی گروپ سے تعلق رکھتے تھے 'کیا ان کو عربی نہیں آتی تھی؟ان کو عربی آتی تھی اس کے باوجود کلمہ طیبہ کے الفاظ ان کیلئے غیر زبان کے اجنبی الفاظ تھے'بقول حضرت علامہ اقبال '
تو عرب ہو یا عجم ہو' ترا لا ا لہ الا!
لغت غریب جب تک ترا دل نہ دے گواہی
ایمان کا مسئلہ قلب سے تعلق رکھتا ہے اور کفر کا بھی قلب سے ۔باقی رہا تعقل تو وہ میان غیاب وحضور سراب یا اعراف' وہ تیسری دنیا ہے مذکر اور مونث کے مابین ایک تیسری دنیا'کبھی امریکہ اور روس کے مابین ایک تیسری دنیا تھی۔وہ افراد جو لغت ہائے حجازی کے قارون تھے وہ ایمان کی منطق کی میزان پر تولتے رہے'حضرت علامہ اقبال نے فرمایا!
عشق فرمودہ قاصد سے سبک کام عمل
عقل سمجھی ہی نہیں معنی پیغام ا بھی
یہ منطق باز اور تعقل طراز طبقہ اس وقت بھی لبِ بام تھا'آج بھی لبِ بام ہے'لہندا یہ حضرات اس وقت بھی پورے بر عظیم میں مسلمانوں کی محکومی کو مسلمانوں کے حق میں اللہ کی نعمت جانتے تھے اور مسلمانوں کی ممکنہ آزادی کو'ان کے آزاد وطن کو'ان کے اپنے آزاد جھنڈے کو'ان کے اپنے ٹینکوں 'اپنی توپوں اور اپنے سکوں کو اور ان کے اپنے اقتدار و اختیار کو پرخطر جانتے تھے'حیف جب وقتِ جہاد آیا تو وہ جن کو ائمہ مجاہدین بننا تھا ان کیلئے گویا آیاتِ جہاد منسوخ ہو گئی تھیں۔حضرت علامہ اقبال نے بجا ہی تو کہا تھا '
یہ مصرعہ لکھ دیا کس شوخ نے محرابِ مسجد پر!
یہ ناداں گر گئے سجدوں میں جب وقتِ قیام آیا
دسمبر۱۹۴۶ء میں انگلستان سے لوٹتے وقت حضرت قائد اعظم مصر میں چند روز کیلئے رک گئے تھے'لیاقت علی خان بھی ہمراہ تھے۔مصر میں وہ موتمر عالم اسلامی کے اجلاس میں شرکت کرنے اور مصر کے اہلِ سیاست و اہلِ صحافت کو تحریکِ پاکستان کے مطالب'مقاصداور مفادات سے آگاہ کرنے کیلئے گئے تھے۔جناب زیڈ اے شیخ اور محمد رؤف کی انگریزی تصنیف ''قائد اعظم اور اسلامی دنیا''میں کچھ کلمات درج ہیں جو قائد اعظم نے مصر کے اکابرکی خدمت میں ارشاد فرمائے تھے۔قائد اعظم نے وزیراعظم مصر نقراشی پاشا اور سابق وزیراعظم اور وفد پارٹی کے قائد نحاش پاشا کی ضیافتوںمیں شرکت کی اور اہلِ صحافت کی دعوتوں میں بھی۔اے کاش قائد اعظم کے وہ سارے بیانات کوئی اکھٹے کر سکتا جو عربی اور انگریزی اخبارات میں ان دنوں شائع ہوئے۔دسمبر کے نصف آخر کے مصری انگلستانی اخبارات اور ہندوستان کے خصوصاً ڈان اخبار کے تراشے ملاحظہ فرمائیں جو آج بھی برٹش لائبریری میں محفوظ ہیں۔
والپرٹ اور زیڈ اے شیخ وغیرہ نے جو لکھا اس میں قائد اعظم کا اس امر پر زور تھا کہ'' تم مصر والے بلکہ سارے مشرقِ وسطیٰ والے اس بات سے واقف نہیں ہو کہ کہ انگریز کے جانے کے بعد جو مملکت انگریزی استعمار کی وارث بنے گی وہ کتنی بڑی اور طاقتور ہو گی،تم لوگ ایک نئی مصیبت میں مبتلا ہو جاؤ گے'تمہاری نہر سویز آج انگریز کے اشارہً ابرو پر کھلتی اور بند ہوتی ہے تو کل ہندو مملکت کا حکم نافذ ہو گا'ہاں! اگر ہم وہاں پاکستان حاصل کرنے میں کامیاب ہو گئے تو پھر ہندو مملکت کی توجہ کا مرکز ہم ہونگے 'تم عیش کرنا ۔اس لئے یہ امر ذہن نشین رہے کہ ہم ہندوستان میں فقط وہیں کے مسلمانوں کی جنگِ آزادی نہیں لڑ رہے ہیں۔ہم ہندو کی اجتماعی نفسیات کو سمجھتے اور جانتے ہیں'وہ غیر ہندو عناصر کو اپنے معاشرے میں زندہ نہیں رہنے دیتے'ہمیں معلوم ہے کہ اگر ہم وہاں ہار گئے تو ہم نہ صرف ازروئے تمدن مٹا دیئے جائیں گے بلکہ ازروئے دین بھی نابود ہو جائیں گے' اور اگر ہم وہاں مٹ گئے تو ہمارے ارد گرد کے مسلمان ممالک بھی مشرقِ وسطیٰ سمیت برباد ہو جائیں گے۔آپ صفحہ ہستی سے محو ہو جائیں گے'لہندا یاد رکھیںکہ اگر ہم ڈوبیں گے تو اکھٹے'تیریں گے تو اکھٹے۔''
قائد اعظم جو ہماری جغادری علماء اور دین کے قیادت کاروں کے نزدیک روحِ دین سے بے بہرہ تھے'محض صاحب بہادر تھے بلکہ فاسق و فاجر تھے'وہ تو سارے عالمِ اسلام کے باب میں پاکستان کی اہمیت سمجھتے تھے اور اس اہمیت کو اہلِ مصر کے ذریعے سارے عالمِ عرب کے ذہن نشین کروارہے تھے مگر خود ہندوستان میں بیٹھے علماء اکابر اس بیچارے کی بات پر کان دھرنے کو تیار نہیں تھے اس لئے کہ وہ ظاہری شکل و صورت کے اعتبار سے زمرہ شیوخ'ائمہ اور خطباء و صلحاء میں شامل نظر نہیں آتے تھے اور نہ گاندھی کی طرح لنگوٹی باندھتے تھے۔ظاہر بین حضرات کے نشہ خود بینی اور مرض خود فروشی نے قائد اعظم کے قلب کا عالمِ اخلاص و نور نہ دیکھا۔مرزا غالب نے کیا خوب کہا'
قمری کف خاکستر و بلبل قفس رنگ!
اے نالہ نشان جگر سوختہ کیا ہے؟
قمری کا رنگ خاکستری'بلبل خوشنما رنگوں کا مجموعہ(بلبل برعظیم کے باشندوں نے دیکھا ہی نہیں'وہ سرسبز اور سرد منطقوں میں پایا جانے والا خوبصورت پرندہ ہے)قمری بھی عاشق زار اور بلبل بھی جگر فگار'پھر کون سا لباس عشق کی نشانی ہے؟غالب یہ سمجھانا چاہتے ہیں کہ عشق کا تعلق جان و دل سے ہے لباس سے نہیں'عاشق کا لباس عاشقی ہے۔
بڑے دکھ کی بات ہے کہ اعلیٰ پائے کے ادباء و شعراء کی اکثریت تحریکِ پاکستان سے الگ رہی۔یہ بڑے شعراءاورادباء عموماً متعقل تھے اور فیشن کے طور پر قومی معاملات سے نفور'ہندو گانٹھ کا پکا تھا کہ وہ اپنی ہر پارٹی'ہر گروہ اور ہر پلیٹ فارم پر ہندو تھا۔ ہندؤوں میں کیمونسٹ بھی تھے مگر ہندو مفادات کے باب میں وہ بھی فقط ہندو تھے' ہندؤوں میں رائے بہادر اور سر بھی تھے مگر وہ بھی اپنی قومی امنگوں سے ہم آہنگ تھے'خود ان کی اپنی قوم نے ان کو ہندو جاتی کے مفادات کا دشمن کبھی نہ جانا'وہاں کانگرس اور مہا سبھائی معناً ایک تھے۔وہ سارے لیڈر قوم کے مشترک لیڈر تھے'وہ مشرک تھے مگر عملاً وحدت پسند 'ادھر مسلمان موحد تھے مگر تفرقہ ہی تفرقہ'لہندا عملاً مشرک (قرآن نے امت میں تفرقہ پیدا کرنے والوں کو مشرک قرار دیا ہے)۔تحریکِ پاکستان پھیل کر فقط مسلم لیگ ہی کا مسئلہ نہیں رہ گئی تھی تاہم ہمارے علماء کبار کی بھاری اکثریت کو اس میں مسلمانوں کا مفاد نہیں بلکہ فساد نظر آتا تھا'ایسا کیوں تھا؟
سب سے بڑا باعث تو یہ تھا کہ ان کے بلند بام علمی مناصب کے نصاب کا تاریخ سے کوئی تعلق نہیں نہ تاریخ اسلام سے نہ تاریخ ہند سے۔اپنی معاصرارد گرد کی تاریخ سے بھی ناآگاہ'تاریخ سے بھی ناواقفیت'جغرافئیے سے بھی لاعلم'اپنے محل و قوع کا سرے سے ہی علم نہیں ۔١٩٦٥ء کا ذکر ہے کہ میں میٹرک کا طالبِ علم تھا۔میرے شہر فیصل آباد( لائل پور) کی سب سے بڑی جامع مسجد کے خطیب اعلیٰ اور مدرسہ کے سربراہ ( مسجد اورمدرسے کا نام بطور احترام مخفی رکھنے پرمعذرت) نے پوچھا کہ یہ ہٹلر کا وطن جرمل (جرمنی) کہاں ہے؟میں کیسے بتاتا 'لہندا میں نے شہر کے ایک کتب خانے سے دنیا کا نقشہ خریدلیا اور مسجد سے ملحق مدرسے کی لائبریری کی دیوار کے ساتھ لٹکا دیا۔مدرسے کے سربراہ نے تمام معلمین اور سنئیر طلباء کو بلا لیا۔وہ سب لوگ مجھ سے بے حد محبت اور پیار کرتے تھے'مسجد و مدرسہ کے تمام بزرگ مجھے اپنا بیٹا سمجھتے تھے اور اس میں کوئی شک نہیں کہ میں آج بھی ان کو اپنا مربی سمجھ کر ان کو ہمیشہ اپنی دعاؤں میں یاد رکھتا ہوں۔
مدرسہ کی تمام اہم شخصیات' اساتذہ اور طلباء نقشے کے سامنے دائرہ کی شکل میں بیٹھ گئے ۔میری حیرت کی انتہا نہیں رہی جب مجھے معلوم ہوا کہ وہ علماء اجل نقشے پر شمال اور جنوب نہیں بتا سکتے تھے۔جغرافیئے کا یہ عالم 'تاریخ ہند سے بالکل ناواقف'معاصر غیر اقوام کے دھندوں سے قطعاً بے نیاز یہ حضرات دینی علوم خصوصاً حدیث شریف اور فقہ میں طاق تھے'منطق میں طراراورصرف ونحومیں طیار........!اس مدرسے کا علمی درجہ ملک بھر میں ایک نمایاں حیثیت رکھتا تھا'اور اب بھی ہے۔ یہاں کے فارغ التحصیل آج بھی پاکستان کے ہر علاقے میں معزز علماء و فضلا اور اہل افتاء میں شامل ہیں اورکچھ توآج پاکستان کی صوبائی اورقومی اسمبلیوں کے اراکین اور وزارت کے مزے بھی لوٹ رہے ہیں۔اس عظیم درسگاہ کا نصاب اگر دیوبند شریف ہی کے مطابق تھا تو عیاں ہے کہ دیوبند شریف کے فارغ التحصیل حضرات شائد چند ایک کو چھوڑ کرحالات گردوپیش سے خواہ وہ معاشی تھے خواہ انتظامی تھے یا سیاسی 'کس قدر آگاہ تھے؟اس کے باوصف اصرار تھا کہ مسلمان اپنے سارے فیصلے سیاسی امور سمیت' فقط علماء حضرات کے حسبِ فرمان کریں۔
میں اس وقت بھی سوچتا تھا اور آج بھی سوچتا ہوں'اس وقت بھی اظہارِ خیال کرتا تھا اور آج بھی اظہارِ خیال کرتا ہوںکہ ہمارے علماء حضرات میں سے کتنے تھے جن کو مسجد اورمدرسے کی زندگی سے باہرکے امورکا تجربہ تھا'ان میں سے کتنے تھے جن کوکسی معمولی ٹاؤن کمیٹی کے کاروبارکابھی علم تھا؟کیاانہوں نے ہندوکے ساتھ مل کرکبھی کسی دفتر'تجارتی حتیٰ کہ علمی ادارے میں بھی کام کیا تھا'پھر لازم تھا کہ وہ اپنا کام کرتے جس میں وہ ماہر تھے۔قائد اعظمیا دیگر مسلم لیگی زعماء نے کب کہا کہ علماء حضرات کو عربی نہیں آتی'یا وہ قرآن و حدیث کی عبارات کے معنی نہیں بیان کر سکتے'ہاں!وہ یہ ضرور کہتے تھے کہ حضرات!جس کام کو آپ کو تجربہ نہیں'اس میں آپ ماہرانہ رائے نہ دیں'ہم آپ کے حلقہ علم مداخلت نہیں کرتے 'ہم فتوے نہیں دیتے'ہم درسِ حدیث کا دورہ نہیں کراتے'اس کے اسلوب نہیں بتاتے'یہ اس لئے کہ کسی کو بھی سارے کام نہیں کرنا ہوتے۔''جس کاکام اسی کوساجھے''۔لیکن علماء نے پھربھی ہندوستان کے ہندومسلم مسئلے کا حق ان افرادکے سپرد نہیں کیاجوتجارت کے میدان میں'بلدیات کے میدان میں'قانون سازی کے میدان میں'کالجوں اوریونیورسٹیوں کے نصابی اورعلمی وتحقیقی میدان میں اور سیاست کے ہر میدان میں ہندو کے ساتھ کام کررہے تھے اور بخوبی جان رہے تھے کہ ہندو جہاں انگریزی استعمار سے نجات کا خواہاں ہے وہیں ساتھ ہی ساتھ کوشاں ہے کہ مسلمانوں کا بہرطریق اس طرح کچومر نکال دے کہ جب انگریز سے آزادی حاصل ہو تو مسلمان من حیث الامت ان کیلئے دردِ سر نہ بن سکیں۔یہ امر بالکل واضح تھا لیکن مسجد اورمدرسے کے باہرجھانک کرجنہوں نے دیکھاہی نہ تھااورجن کانصاب انہیں برادرانِ وطن کی تاریخ وتہذیب سے آگاہ ہونے ہی نہ دیتاتھا'وہ ہندو قوم کی اجتماعی نفسیات اور مسلمانوں کے بارے میں ان کی نیتوں کوکیاجانتے؟
وہ مسلمان جوہندوکوہرمیدان میں کارفرمادیکھ رہے تھے وہ بخوبی جان گئے کہ ہندواپنے معاشرے میں کسی غیرہندومعاشرے یاسوسائٹی کوایک متحرک عنصر کی طرح موجود نہیں دیکھ سکتے۔ انہوں نے ہندوستان میں آکر یہاں کے اصلی باشندوں کوتہس نہس کردیا 'قطعاً اچھوت بلکہ چنڈال بناکررکھ دیا'بدھ مت اورجین مت کے پیروؤں کونابودکردیا'بدھ مت والوں نے تقریباًآٹھ سو سال بھارت کے کبھی بیشتر اور کبھی کمتر حصے پر حکومت کی مگر جب برہمنی نظام دوبارہ مسلط ہوا تو بدھ مت والوں کو ختم کر دیا گیا'وہ کروڑں تھے مگرمحومحض ہوکررہ گئے۔ وہ آج بھی چین میں ہیں'جاپان میں ہیں'ویت نام'کمبوڈیا' سری لنکااوربرمامیں ہیں مگروہاں نہیں ہیں جوان کااصلی وطن تھا'جہاں انہوں نے صدیوں حکومت کی تھی'جہاں کا عوامی مذہب بدھ دھرم بن گیا تھا'لیکن ہمارے علماء کی اکثریت کو اس بات کا علم نہ تھا اور نہ ہی اس سے غرض۔وہ کہتے تھے پہلے انگریز کو نکالو'بعد میں ہندو سے نمٹ لیں گے لیکن ہندو شناس اہلِ نظر اور امت کے مستقبل کو ہندو ذہن کے آئینے میں دیکھ لینے والے اہلِ اخلاص نے رفتہ رفتہ یہ طے کر لیا کہ ہندو اگر دو محاذوں پر لڑ رہا ہے 'یعنی انگریزوں کے خلاف اور مسلمانوں کے خلاف تو ہمیں بھی دونوں محاذوں پر یعنی انگریزوں اور ہندوؤں کے خلاف لڑنا ہو گا۔ہندو بھی اتنا دشمن ہے جتنا انگریز'لہندا یہ اہتمام ابھی سے شروع ہو جانا چاہئے کہ جب انگریز جائے تو ہندو قوم مسلمانوں کو من حیث الامت مغلوب نہ کر لے۔چنانچہ علامہ اقبال اور مولانا حسرت موہانی نے بہت پہلے یہ امر واضح کر دیا 'پھر مولانا محمد علی جوہر کانگرس سے جدا ہوگئے۔ شوکت علی بھی مولانا ظفر علی بھی'مولوی تمیز الدین بھی'سردار عبدالرب نشتر بھی'خان عبدالقیوم بھی'اور مولانا محمد اکرم بھی۔وعلیٰ ہذاالقیاس'قائد اعظم تو ١٩٢٣ء میں کانگرس کو پہچان کر الگ ہوگئے تھے۔
علمائے دین کی بھاری اکثریت اتنی سی بات کو نہ سمجھ سکی 'چلیں یونہی سہی'البتہ آج کے پاکستانی عوام یہ پوچھنے کا حق ضرور رکھتے ہیں کہ ہندو کی ہاں میں ہاں ملانے والے 'لہندا انگریزی جمہوریت کے متوالے علمائے دین نے جب یہ دیکھا کہ امت کی بھاری اکثریت نے تحریکِ پاکستان کو اپنا لیا ہے تو کیا اپنی جمہوریت پسندی کے اصول کی روشنی میں ان کو مسلمانانِ بر عظیم کی مرضی قبول کر لینی چاہئے تھی یا نہیں؟آج بھی ان علماء کا وہی گروہ پر شکوہ اور اسی طرح دیوبند کے باہر کے دین پسند حلقوں کے وابستگان'جو ہر نظام پر خواہ وہ نظام شوریٰ ہی کیوں نہ ہو'مغربی جمہوریت کو ترجیح دیتے ہیں'مسلمانانِ بر عظیم کے اس واضح جمہوری فیصلے کو قبول کرنے پر کیوں تیار نہیں .........!اگر علماء کی سیاست ہارتی ہے تو پھر ان کو ہرانے والی جمہوریت مردود...........امریکہ کو ہر جمہوریت پسند ہے ماسوا ئے اس جمہوریت کے جس کے ذریعے راسخ العقیدہ مسلمانوں کے برسرِ اقتدار آنے کا خدشہ ہو یعنی اپنی اپنی اصول پسندی اور اس کے معیار ........الجزائر میں ہم یہ سب کچھ دیکھ چکے ہیں۔
مسلمانانِ بر صغیر نے بہ خلوص خاطر دینی جہاد کیا تھا۔مسلمانوں کیلئے ایک وطن حاصل کرنے کی خاطر اور الحمد للہ کہ مسلمان عوام کی اکثریت کثیرہ کا پاکستان پر ایمان قائم ہے۔یہ الگ بات ہے کہ سیکولر علماء یعنی گاندھی اور نہرہ کے پیروکارہندو ناشناس حضرات اور ان جیسے دیگر متکبر علماء نے اس تحریک کو فراڈ قرار دیا تھا اور قائد اعظم کو فراڈِاعظم کا خطاب دیا تھا اور ان بزرگوں کی عالی قدر اولادبھی یہ کہتے ہوئے نہیں شرماتی کہ ہم پاکستان کے بنانے کے گناہ میں شریک نہیں تھے'مصداق من صادر کوالدہ فما ظلم(جو اپنے باپ پر گیا اس نے کوئی زیادتی نہیں کی)۔مگر کیا وہ مسلمانانِ بر عظیم کی جدوجہد کوجمہوری نقطہ نظر سے بھی سر آنکھوں پر نہیں رکھتے؟یہ کیا ستم ظریفی ہے کہ ہندو کا جمہوری فیصلہ قبول مگر مسلمانوں کا جمہوری فیصلہ مردود!
خود کودین کاپاسبان اوراسلام کے محافظ اورداعی جاننے والوں نے۱۹۴۵ء اور۱۹۴۶ءکے انتخابات میں کیا رویہ اختیار کیا تھا؟یہی ناں کہ ہمیں اس سے غرض نہیں کہ مسلم لیگ جیتے یا کوئی اور پارٹی'پاکستان معرض، وجود میں آتا ہے یا کہ نہیں'ہم کو تو خدمتِ اسلام سے غرض ہے۔ہم خدمتِ اسلام کے مؤقف پر قائم ہیں'وہ لوگ بری طرح ناکام رہے۔آج بھی ان عالی شان حضرات اہلِ ایمان کا مؤقف یہی ہے کہ مسلم لیگ جیتے یا ہارے'ہمیں غرض نہیں کسی وطن دشمن سیاسی پارٹی کو فتح حاصل ہو'ہماری بلا سے' یہودی اور برہمن اور امریکن مقاصد کو تقویت نصیب ہو'بیشک ہوتی رہے'ہم خدمتِ اسلام کے مؤقف پر قائم ہیں۔ہمارا مؤقف درست ہے اور وہ لوگ دیکھ رہے ہیں کہ ان کے اس رؤیے نے پاکستان پر یہودی'قادیانی اور برہمنی گرفت مضبوط تر کر دی ہے۔
صاحبِ گنبدِ خضریٰ میں فریادی بن کر آیا ہوں
تاج وتخت ختمِ نبوت بیچ دیا دینداروں نے
یہ ہیں وہ لوگ جو یہ منحوس استفسار کرتے ہیں کہ پاکستان نہ بنتا تو کس طرح کا واضح فائدہ میسر آسکتا تھا۔دینی'اخلاقی'سیاسی اور معاشی وغیرہ وغیرہ اعتبارات سے۔ایسے لوگوں کو اب اہلِ قادیان کی جماعت بھی بطور معاون مل گئی ہے'کراچی کی ایک لسانی جماعت بھی جس کا خودساختہ قائد بھارتی اور اسرائیلی ایجنٹ جو بھارت جا کر قائد اعظم اور علامہ اقبال کو پاکستان کی دھرتی کو مطعون کرتا ہے اور ہر صاحبِ اقتدار پارٹی کے ساتھ حکومت کے مزے بھی لیتا ہے۔اس جماعت کا ہر فرد تاویل کا بادشاہ ہے اور آج ایسی جماعتوں کے سب ہی افراد چھوٹے بڑے'مذکر و مونث'پاکستان کے خلاف عقلی دلیلوں کے انبار لگا رہے ہیں۔وہ بڑی جلدی میں ہیں شائد ایسی موافق حکومت پھر میسر نہ آئے یا شائد ایسی مہربان اور ہمنوا حکومت تا دیر نہ رہے۔
ہندو نے پاکستان کو تسلیم نہیں کیا۔ہندو سربراہوں کے چیلوں نے بھی اس مملکِ خداداد کو تسلیم نہیں کیا۔یورپی اور مسیحی قومیںخصوصاً انگریز اس بر عظیم میں اسلام کے نام پر کسی مملکت کا ظہور قبول کرنے کو تیار نہیں تھے۔ان کے پروردہ قادیانی حضرات اور روحانی صاحب بہادر ان کا تا حال یہی حال ہے ۔کیا جس طرح تحریکِ پاکستان کے دوران میں علماء کبارہندو اور انگریزکاخصوصاً ماؤنٹ بیٹن اورایٹلی کی حکومت کا رویہ نہ سمجھ سکے'آج بھی اسی طرح غافل ہیں یا دانستہ سیکولر ازم کے پرستا ر ہیں'یہ منحوس سوال کہ'' اگرپاکستان نہ بنتا توآیا ہم اس اعتبارسے اچھے رہتے ''اٹھا ہی کیوں؟ پاکستانی عوام اس سوال کو ان کے ایمان کے خلاف آوازہً مبارزت سمجھتے ہیں'ایسے سوال کو وہ اپنی توہین گردانتے ہیں'لہندا انہوں نے ایسے سیکولر عناصر کو جو محراب و منبر اور کرسی و دفاتر کی زینت ہیں'پائے استحقار سے ٹھکرا دیا ہے۔اہلِ پاکستان کی اکثریت کثیرہ کا پاکستان پر بھرپور ایمان تھا اور وہ ایمان قائم ہے اور قیامت تک یہ ایمان قائم رہے گا انشاء اللہ۔علمائے سوء نے اور دین کے ان علمبرداروں نے تحریکِ پاکستان کے دوران بھی مسلمانوں کا دل دکھایا تھا اور آج بھی انہوں نے وہی اذیت کاری دہرائی ہے۔
خدا توفیق کیش کفر بخشد دیں پناہاں را
ہاں اس وقت اور اس وقت میں فرق ہے'تحریکِ پاکستان کے دوران میں امت کو ایک قد آور قائد میسر تھا'جس کی بصیرت 'اخلاص'ذہانت اور سب سے بڑھ کر امانت داری پر مسلمانانِ ہند کو بھرپور اعتماد تھا اور آج ایسا کوئی مرکزی فرد جو نظر گاہِ اعتماد بن سکے موجود نہیں۔
پروفیسر بینی پرشاد نے لکھا تھا کہ مسلمان ابھی تک اپنی انفرادی ہستی قائم رکھے ہوئےہیں'ان سے پہلے یہاں آنے والے گروہ اور قومیں ہندو معاشرے میں مدغم ہو گئے۔ساتھ ہی یہ بھی لکھا کہ مسلمانوں پر عیاں ہے کہ وہ بھارت کو ترکی'ایران اور مصر کی طرح اسلامی رنگ نہیں دے سکے جس کی سب سے بڑی وجہ مغل بادشاہ جلال الدین اکبر تھا جس نے ہندومت کوہندوستان سے مٹنے سے بچایاوگرنہ اس وقت اورنگزیب کی حکومت ہوتی توآج ہندوستان کانقشہ بالکل مختلف ہوتا۔سرل مودک نے کہا کہ مسلمان بھی دیگر غیرہندواقوام کی طرح ہندوؤں کی محبت کے باعث ہندوؤں میں ضم ہوجائیں گے'یعنی نابودہوجائیں گے۔ڈاکٹر رادھا کشنن نے کہا(وہ ڈاکٹررادھاکشنن جوبھارت کے فیلسوف صدرتھے) کہ ہندودھرم نے بدھ مت کوبھائیوں کی طرح بغل گیرہوکرختم کردیا'سوامی دھرم تیرتھ جی مہاراج نے ارشادکیا:ڈاکٹررادھاکشنن کچھ بھی ارشادفرمائیں'حقیقت یہ ہے کہ برہمنی ہندوؤں نے بدھوں کوقتل کیا'ان کے گھرگرائے'ان کے جانور ہلاک کئے'ان کی فصلوں کو آگ لگا دی'ان کی اکثریت کوعلاقہ بدرکردیا۔شیام پرشادمکرجی نے قراردادِ پاکستان کے پیش اورپاس ہونے سے تقریباً ایک برس بعد دیاکھیان دیا کہ''تقسیم کے آوازے ادھر ادھر سے سن رہا ہوں'اگر پاکستان بن گیا تو ہم اسے باقی نہیں رہنے دیں گے۔''
سوامی دیانند جی نے فرمایا کہ بھارت وید دھرم کا وطن ہے اور بھارت کو واپس ویدوں کی طرف جانا ہے اور یہاں بسنے والوں کو ویدی دھرم کے رنگ میں خود کو رنگنا ہو گا۔آر ایس ایس کے بل راج مدھوک نے اظہارِ افسوس کیا کہ ہندو قوم نے ایک ہزار سال پہلے محمد(ۖ) کابت بنا کر مسجد مندر منڈی بازار وغیرہ میں کیوں نہ سجا دیا۔مسلمان اپنے پیغمبر کو پوجنے آتے تو ان کے دلوں سے ہمارے بتوں کی نفرت بھی نکل جاتی اور رفتہ رفتہ وہ ہمیں میں گم ہو جاتے جس طرح بدھ مت والے ہو گئے۔ہم نے بدھ مت جی کو اوتار مان لیا اور ان کا بت اپنے بتوں میں شامل کر لیا ۔ہمارے سینکروں ہزاروں بتوں میں ایک بت کا اضافہ ہو گیا مگر بدھ کہیں کے نہ رہے(حالانکہ بدھوں کو جبراً قہراً ختم کیا گیا تھا جیسا سابقہ سطور میں سوامی دھرم تیرتھ جی کی زبانی بیان ہوا)۔گاندھی جی فرمایا کہ مجھے اردو زبان کے حروف قرآن کے حروف سے مشترک نظر آتے ہیں'لہندا ہندوستانی زبان اختیار کی جائے اور وہ بھی دیوناگری اکھروں میں۔پنڈت جواہر لال نہرو بڑے روشن خیال انٹیلکچو ئل ہونے کے مدعی تھے۔ انہوں نے فرمایاکہ''ہندوستان میں ایک ہی قوم ہے اوروہ ہے ہندوستانی 'دو قومی نظریہ مٹھی بھرافرادکاپیدا کردہ شاخسانہ ہے ' میں نے غور سے دیکھا ہے 'میں نے خوردبین لگا کر غور سے دیکھا ہے مگر دوسری قوم مجھے تو نظر نہیں آئی۔''
دو قومی مسئلہ کہاں ہے یعنی مسلمانوں کے جداگانہ و جود سے یکسر انکار!۱۹۳۷ء میں جب کانگریسی وزارتوں کا قیام عمل میں آیا تو چھ صوبوں میں ودیا مندر اسکیم نافذ کر دی گئی۔وہ تعلیمی منصوبہ تھا کہ غیر بھارتی عناصر کو بھارتی زندگی میں سے نکال باہر کیا جائے'بھارتی ہیرو اور وہ بھی ہندو سامنے لائے جائیں۔ہندی زبان نافذ کی جائے'گیت بندے ماترم مدرسوں میں گایا جائے'اس بندے ماترم کو قائد اعظم نے مشرکانہ گیت قرار دیا تھا۔بندے ماترم جس ناول آنند مٹھ سے لیا گیا تھا اس کی ساری کہانی مسلم دشمنی کے زہر سے لبریز ہے۔مسلمان عوام اور مسلم لیگی قائدین ہندوؤں کے اس صریح مسلم کش روئیے پر چیخ اٹھے'ہاں گاندھی جی کی مورتی بھی مدرسوں میں سجا دی گئی تھی جس کے روبروہاتھ جوڑ کر کھڑے ہونااور پرنام عرض کرنا شامل درس و تربیت قرار دیا گیا'مسلمان بچیوں اور بچوں کو بھی اس کارِ شرک پر مجبور کیا جانے لگا'چنانچہ مسلمانوں کو باقاعدہ کمیشن بٹھانے پڑے اور ان کمیشنوں نے تحقیقی رپورٹس شائع کیں' شریف رپورٹ اور اے کے فضل الحق رپورٹ کاتعلق اسی روداد ِ ستم وجور سے تھا'لیکن مسلمانوں کے صاحب بہادر'کیمونسٹ وغیرہ طبقے تو ایک رہے'عملدارانِ دین متین نے مسلمان عوام اور ان کے ہر دلعزیز قائدین کی ایک نہ سنی۔علماء کے نمائندے مسلسل کہتے رہے کہ بندے ماترم قومی گیت ہے ہم گاتے رہیں گے'حضرت ابوالکلام آزاد جیسے بزرگوں نے اوپر بیان کردہ تحقیقاتی رپورٹ کی تردید کی اور جب مسلمانوں نے کانگرسی وزارتوںکے خاتمے پر دسمبر ١٩٣٩ء میں یومِ نجات منایا تو ہندوجاتی کو دکھ ہونا ہی تھا۔علماء حضرات نے بھی مسلم عوام اور مسلم لیگ کے اس عمل کو متحدہ قومیت کی روح پر فتوح کے خلاف عناد و فساد قرار دیا۔یاد رہے کہ یومِ نجات میں اچھوتوں نے بھی مسلمانوں کا ساتھ دیا تھا جیسا کہ ڈاکٹر لنکا سندرام نے اپنی کتاب"اے سیکولراسٹیٹ آف انڈیا" میں ذکر کیا ہے۔
قارئین! بھارتی ہندوجاتی اور اس کی قیادت پاکستان اور اہلِ اسلام کا وجود اس برعظیم سے مٹانے کے درپے تھی اور۷۰ سال گزرنے کے بعد اب بھی درپے ہے۔ کیا اس حالت میں وہاں مسلمانوں کیلئے کوئی بہتری عمل میں آسکتی تھی؟کیا وہ مسلمان جو وہاں ہیں ان کی صورتِ حال خود ٹھوس شہادت نہیں اس امر کی 'کہ ان کو مٹانے کی اب بھی کوششیں جاری و ساری ہیں۔ہمارے قوم پرست ملا یہ کہتے ہوئے سنے گئے ہیں کہ ہندو قوم مسلمانوں کونہیں مٹاسکتی 'بارہ سوسال ہوگئےہیں اکھٹے رہتے ہوئے۔خداجانے ہمارے قوم پرست ملا کی دانش کیوں غائب رہتی ہے؟ہم ہندو کے ساتھ اکٹھے کب رہے ہیں؟ہم حاکم تھے اورہندومحکوم تھے۔صدیوں یہ حال رہا'ایسی صورت میں وہ مسلمانوں کو کس طرح نقب لگاتے'الٹاان کونقب لگتی رہی'مسلمان اورہندودونوں انگریزکے غلام ہوگئے'ایسے عالم میں ہندوبھی بے بس اورمسلمان بھی محکوم۔
ویسے ہندومسلمان ایک ہی برعظیم میں آباد ہونے کے باوجود اکٹھے کبھی نہیں رہے۔حق یہ کہ امتحان اورآزمائش کاوقت اب آیا ہے'جب بھارت میں ہندوحاکم کی طرح مسلط ہوگیا ہے۔بھارتی مسلمانوں کو نقب لگ رہی ہے'کشمیریوں پر بے پناہ مظالم توڑے جار ہے ہیں' ایک لاکھ سے زیادہ ان کے معصوم بچے'بے گناہ عورتیں 'جوان اوربوڑھے شہید کئے جا چکے ہیں۔ ان کاقصور صرف یہی ہے کہ ساری دنیا کے سامنے اقوام متحدہ کے روبرو بھارت کے پہلے وزیراعظم پنڈت نہرو نے ان کشمیریوں کے ساتھ جو حق خود د ارادیت کاوعدہ کیا تھا'وہ اس کامطالبہ کررہے ہیں۔بھارت میں اسکولوں اورمدرسوں میں وہ نصاب پڑھایاجارہاہے کہ مسلمان بچہ اپنی قوم کے ماضی سے یابے خبررہے یاان سے نفرت کرے اورہندواکابرکامعتقدہوتاچلاجائے۔چندروزہوئے ٹی وی لگایاتوہندوستان کے ایک چینل پرایک لڑکابات کررہاتھا'میرے پتاکانام گپتاجی ہے اورمیری ماتاکانام نسیمہ بیگم ہے'میں ہندوہوں اورمیری بہن مسلمان ہے 'ہم چاروں بڑے امن اورچین سے اپنے گھر میں رہ رہے ہیں۔
قرآنِ کریم میں قومِ یہودسے اللہ نے ایک سے زیادہ بارکہاہے کہ وہ دن یادکروجب تم فرعون کی رسواکن غلامی میں مبتلاتھے۔فرعون تمہارے مردوں کوقتل کرادیتاتھااور تمہاری عورتوں کو زندہ رکھتا تھا ۔ظاہر ہے کہ اگر مرد واقعی قتل ہو جاتے تو اولاد کیسے پیدا ہوتی'عورتیں کیسے وجود میں آتیں۔یہاں مار دینا مجازاً کہا ہے 'مراد ہے کہ یہودی مردوں کو پامال اور مسکین و عاجز بناکر رکھا جاتا تھا اور یہودی عورتوں کو اچھی تعلیم و تربیت دی جاتی تھی تاکہ وہ قومِ فرعون کی عیاشی کا سامان بنیں۔یہی حال اب ہندوستان میں ہو رہا ہے۔مسلمان بچیوں کو تعلیمی وظائف سے'مسلم نوازی کے طور پر تعلیم و تربیت دی جاتی ہے'جب وہ گریجو ایٹ یا پوسٹ گریجوایٹ ہو جاتی ہیں'طبی تعلیم یا کوئی اور ایسی فنی تعلیم مکمل کر لیتی ہیں تو شادی کا مسئلہ کھڑا ہو جاتا ہے۔جس ماحول میں تعلیم عمل میں آتی ہے وہ سیکولر ہے اور گھر اور رشتہ داروں میں موافق بر نہیں ملتا۔چچیرا بھائی رکشہ چلا رہا ہے'ماموں کا بیٹا سائیکل کو پنکچر لگا رہا ہے'خالہ زاد مستری ہے'اور دور کابھی کوئی پڑھا لکھا رشتہ میسر نہیں'لہندا بڑے آرام سے مسلمان بچی غیر مسلموں میں بیاہ دی جاتی ہے اور مشہور کر دیا جاتا ہے کہ داماد نے اسلام قبول کر لیا ہے۔ہمارے ناشکرگزار مسلمان 'وہ جن کی اکثریت علماء اور صاحب بہادر وں پر مشتمل ہے اب اس گروہ میں وہ لوگ بھی شامل ہیں جن کو خدا نے قائد اعظم کی جوتیوں کے طفیل کروڑ پتی بنا دیا ہے اور منصب عزت سے نوازا ہے۔کیا یہ لوگ اللہ تعالی کے یہودیوں سے اس خطاب کا معنی بالکل نہیں سمجھتے؟
کچھ عرصہ ہوا رام پور یوپی (بھارت) سے تعلق رکھنے والے ایک صاحب نے جو پاکستان کے ایک اہم ادارے میں انگریزی ادبیات کے استاد تھے اور آجکل انگریزی اخبارات میں لکھتے لکھاتے ہیں'مجھ سے رازدارانہ سوز و ساز کے ساتھ کہا''ملک صاحب!ذرا ہم ٹھنڈے دل سے سوچیںتو سہی ١٩٣٥ء کے ایکٹ نے صوبائی اختیارات کتنے وسیع کر دیئے تھے کہ گویا پورا پنجاب اور بنگال باقی دو تین چھوٹے یونٹوں سمیت اپنا تھا۔آزادی کے بعد صوبائی حقوق میں اور بھی اضافہ ہو جاتا تو پھر ہم نے علیحدگی کا دردِ سر کیوں مول لیا؟ایسی ہی فلاسفی کو لسانی جماعت کا بھتہ خور بھی دہراتا رہتا ہے۔انگریزی کے پروفیسروں میں اور بھی کئی ایسے متعقل اور صاحب بہادر ہیں۔میں نے عرض کیا ''حضور!قوت مرکز کے پاس ہوتی ہے'قومی پالیسی مرکز نافذ کرتا ہے'مرکز جب چاہے 'جس صوبے کا چاہے گلا دبوچ لے'اس کے علاوہ آپ یہ دیکھیں کہ اصل متحدہ پنجاب کے نصف سے کچھ کم پنجاب بھارت کو ملاتھا۔سکھوں کے باعث بھارت نے اس پنجاب کے تین ٹکڑے کر دیئے۔آپ کیا سمجھتے ہیں کہ لالہ آپ کے پاس پنجاب اور بنگال اس صورت میں رہنے دیتا کہ وہاں مسلمانوں کی اکثریت رہتی؟وہ بنگال کا بھی تیا پانچا کر دیتا اور پنجاب کا بھی۔بنگال کے کچھ حصے اور بہار کے کچھ حصے ملا کر نیا نقشہ بنا دیتا اسی طرح پنجاب کے ساتھ یوپی کا کچھ حصہ ملا کر اور کچھ حصہ انبالہ ڈویژن کے ساتھ ملحق کرکے تین صوبے بنا دیتا اور جب مسلمانوں کی اکثریت کے صوبوں کا تیاپانچا کیا جاتا تو اسے انتظامی ضرورت قرار دیا جاتا۔کیا وہ لوگ جو امت کے مفاد کو سمجھتے نہیں یا مکر کا شکار ہو جاتے ہیں یا پیٹ کی لپیٹ میں آجاتے ہیں'ہندو حکومت کی اس مسلم کش حکمتِ عملی کی تائید نہ کرتے؟بے شک مسلمان عوام چیختے رہتے۔پروفیسر صاحب یہ سن کر خاموش ہو گئے۔
میں نے عرض کیا'آخر پاکستان میں رہتے ہوئے آپ پاکستان کی بہتری کے بارے میں کوئی تجویز پیش کرنے یا سوچنے کی بجائے الٹا پاکستان کو ختم کر دینے کے ضمن میں کیوں ذہن کو تیار کرتے رہتے ہیں؟ اور قراردادِ لاہور کو منسوخ کرنے کے درپے کیوں رہتے ہیں؟ میں نے وضاحتاً کہا کہ مسلم لیگ نے۱۹۲۱ء میں اور پھر چودہ نکات میں شامل چھٹے نکتے کی رو سے انگریزحکومت سے مطالبہ کیا تھا کہ مسلم اکثریتی صوبوں کی حد بندی کو ہرگز یوں نہ چھیڑا جائے کہ وہاں کے مسلمانوں کی اکثریتی حیثیت متاثر ہو'لیکن متحدہ ہندوستان میں چھٹا نکتہ کیوں ملحوظ رہتا!میں نے مزید عرض کیا کہ اگر آپ جیسا متعقل مجھ جیسے متعصب پاکستانی مسلمان سے بھی یہ رازونیاز کرنے کی جرآت کر سکتا ہے تو نجانے دیگر کس کس سے آپ نے یہ قول لقمانی عرض نہیں فرمایا ہو گا۔''فی قلوبھم مرض فزادھم اللہ مرضا''۔قائدِ اعظم کو فاجر قائد کہنے والے سوچیں تو ذرا کہ امتِ مسلمہ کے باب میں اتنا بیدار ذہن خدائے رحمان و رحیم فاجروں کا عطا کرتا ہے؟
پھر آپ اس معجزے سے کس طرح انکار کر سکتے ہیں کہ نزولِ قرآن اور لیلتہ القدر کی بابرکت ساعتوں میں۲۷رمضان المبارک۱۳۶۶ھ بمطابق۱۴اگست۱۹۴۷ء کوپاکستان کاعالمِ وجود میں آنا اللہ تبارک و تعالیٰ کا مسلمانانِ برِعظیم کیلئے ایک عظیم تحفہ ہے۔یوں یہ مملکتِ خدادا کہلائی۔ ریاست مدینہ کے بعد یہ دوسری اسلامی نظریاتی مملکت معرضِ وجود میں آئی۔قائد اعظم محمد علی جناح نے۲۵جنوری۱۹۴۸ء کو کراچی بار ایسوسی ایشن کی سیرت کانفرنس سے خطاب کرتے ہوئے فرمایاکہ''میری سمجھ میں نہیں آتا کہ یہ شرانگیزی کیوں کی جا رہی ہے اور یہ پروپیگنڈہ کیوں ہو رہا ہے کہ پاکستان کا آئین شریعت پر مبنی نہیں ہو گا۔پاکستان میں اسلامی اصول اس طرح نافذالعمل ہیں جیسے ١٣٠٠ سال قبل نافذ ہوئے تھے ۔''بانی پاکستان کا اشارہ واضح طور پر ریاستِ مدینہ کی طرف ہے۔
قیامِ پاکستان کا پس منظر ہندو کانگریس اور برطانوی سامراج کی مسلم دشمنی کا برِعظیم میں ایک ناپاک گٹھ جوڑ اور بھیانک و سیاہ باب پر مبنی ہے۔۱۹۴۶ء میں لندن کانفرنس کے دوران ہی ایک بڑی سازش کے تحت جواہر لال نہرو کے دیرینہ دوست لارڈ مونٹ بیٹن کا گورنر جنرل مقرر ہونا'اس سازش میں شریک کرشنا مینن ایک شدت پسند کیمونسٹ لیڈر جس نے بسترِ مرگ سے اس سازش کا انکشاف کیا۔اس نے ''فریڈم ایٹ مڈ نائٹ''کے ایک مصنف کے سامنے یہ راز بھی افشاء کیاکہ ماؤنٹ بیٹن کو گورنر جنرل مقرر کرانے کی جو کامیاب کاوش ہوئی 'اس میں یہ بھی طے پایا تھا کہ یہ رازمسلمانانِ برِعظیم کو معلوم نہ ہونے پائے 'ورنہ ماؤنٹ بیٹن کی افادیت ختم ہو جائے گی۔واقعی راز فاش نہ ہوا' قائد اعظم اور لیاقت علی خان کانفرنس کے سلسلے میں وہاں موجود تھے'انہیں بھی اس ناپاک سازش کی بھنک تک نہ پڑی۔
ماؤنٹ بیٹن نے ایٹلی وزیراعظم کی ہدائت کے مطابق پہلے سرتوڑکوشش کی کہ برِعظیم تقسیم نہ ہونے پائے ۔مسلم لیگ کا سربراہ اورمسلمانانِ برِعظیم کا قائد اعظم محمد علی جناح متحدہ برِعظیم کے فلسفے کے خلاف ہمت'شجاعت'حوصلہ اور عزم کی چٹان بن گیا اور دونوں مسلم دشمن سامراجیوں کو جھکنا پڑا۔تقسیم کا فیصلہ ہوا لیکن اس کے پردے میں وہ سب کچھ کیا جو بقول قائد اعظم محمد علی جناح ''دشمن چاہتا ہے کہ پاکستان بنتے ہی گائب(غائب) ہو جائے''۔قائد اعظم محمد علی جناح کے اس وجدان کا ثبوت راقم نے لندن میں دارلعوام کی ڈیبٹ رجسٹر میں دیکھا جس میں وزیر اعظم برطانیہ ایٹلی نے ''انڈیا انڈیپینڈنٹ بل" پرتقریرمیں یوں کہا کہ''برعظیم کو دو ممالک میں تقسیم کرناایک عارضی عمل ہے 'بہت جلد دونوں ''دو نیشن ''ایک بڑی ڈومینئن میں متحدہوکر''کامن ویلتھ''میں شریک ہوجائیں گی۔''(کالم۱۲۴۶)۔اس وقت کے حزبِ اختلاف کے رہنمامیکڈونلڈنے بھی غیر معمولی طورپروزیراعظم سے متفق ہوکرکہاکہ ''انڈیاانڈیپینڈنٹ بل میں ایسے جراثیم پائے جاتے ہیں کہ یہ دونوں ممالک زیادہ دیرتک علیحدہ نہ رہیں گے''(کالم۱۲۴۲)
برِ عظیم کی آزادی کیلئے دارلعوام میں۳۰جون۱۹۴۸ء تک کی مدت طے پائی تھی'ماؤنٹ بیٹن نے اس مدت کو مختصر کرکے جلد از جلد آزادی دینے کا فیصلہ کیا ۔برِعظیم کی تقسیم کی خفت کی وجہ سے جلد بازی اس لئے کی کہ پاکستان سنبھل نہ پائے۔قائد اعظم نے اس جلد بازی کی سخت ترین مخالفت کی اور دارلعوام کے فیصلے کی مدت پر قائم رہنے کیلئے زور دیا ۔کسے کیا معلوم کہ اللہ تعالیٰ برِ عظیم کے مسلمانوں کیلئے کیا عظیم تحفہ دینا چاہتا ہے۔ ماؤنٹ بیٹن نے اپنی ذاتی خوشی کیلئے برطانوی اور برعظیم کے لیڈروں سے بغیرصلاح و مشورہ کے۱۵اگست۱۹۴۷ء کی تاریخ کااعلان کردیا۔ یہ تاریخ وائسرے ہند لارڈ ماؤنٹ بیٹن کی زندگی میں بڑی خوشی کا دن تھا جب وائسرائے ہند لارڈ ماؤنٹ بیٹن جنگِ عظیم دوم کے دوران برما محاذ کا کمانڈر تھا'اسی تاریخ کو جاپان نے ہتھیار ڈالے تھے۔
برعظیم کی آزادی اس سرنڈر کی دوسری سالگرہ کے موقع پر دینا ایک اور تاریخی کامیابی قرار دے کرتاریخ میں خوش قسمتوں میں اپنانام لکھوانا مقصود تھا۔ اسے کیا معلوم کہ قائد اعظم محمد علی جناح کی مخالفت کی تو پرواہ نہ کی لیکن ہندو راشٹرکے اصل حکمراں جوتشی اور ستارہ شناسوں کی مخالفت کے سامنے ہتھیار ڈالنا پڑیں گے۔جوتشیوں نے۱۵اگست کو''منحوس'' قرار دیدیا۔ہندو رہنما تو خاموش رہے لیکن اس طاقتور طبقہ نے طوفان برپا کر دیا اور بزدل اور مکار وائسرائے ہند لارڈ ماؤنٹ بیٹن اس مخالف مہم سے بوکھلا گیا۔اس کی بوکھلاہٹ تب کم ہوئی جب جوتشیوں نے۱۴اگست کو''مبارک''قرار دیا۔ بزدل اور مکار وائسرائے ہند لارڈ ماؤنٹ بیٹن نے اس سیلاب کو روکنے کیلئے اپنی خواہش کوبرقراررکھتے ہوئے اور جوتشیوں کو بھی تسلی بخش طریقہ بتا کر بڑی چالاکی سے نئی تاریخ یوں پیش کی کہ آزادی کی تاریخ ''منحوس''کو ''مبارک''دن کے قریب ترین آدھی رات۱۴اور۱۵کی درمیانی شب بارہ بجے متعین کر دیا۔ہندو جوتشیوں نے ٹھیک بارہ بجے پوجا پاٹ کے دوران بجانے والا''سنکھ''بجا کر آزادی کے حصول کا مضحکہ طریقہ اپنایا'حالانکہ قانون سازاسمبلی کواقتدار۱۵اگست کو ہی منتقل کیا گیااوردوسری طرف پاکستان کو پہلے ہی۱۴اگست کو اقتدار اسمبلی کومنتقل کردیا گیاتھا۔
یہی انسانی مشقیں ہوئیں اورمسلم دشمن 'بزدل اورمکار بزدل اور مکار وائسرائے ہند لارڈ ماؤنٹ بیٹن خود ہی اس ساعت کی طرف کھنچ کرآگیاجواللہ تعالیٰ کومنظورتھا۔یوں۱۴ اور ۱۵اگست کی درمیانی رات ۲۷رمضان المبارک کا آغاز۱۴اگست کو مغرب غروبِ آفتاب سے شروع ہوا۔اسی رات نزولِ قرآن اورلیلتہ القدر کی مبارک ساعتیںآن پہنچیں'اور وہی ہوا جو منظورِ خدا تھا۔ انہی بابرکت ساعتوں میں پاکستان عالمِ وجود میں آگیااور مملکتِ خداداد کہلایا۔۱۴اگست۱۹۴۷ء قیامِ پاکستان کا بچہ بچہ جانتا ہے کہ یہ اسی کے مطابق ہے جو ہجری سال۱۳۶۶میں۲۷رمضان المبارک کو ظہور پذیر ہوا۔اس کی دینی فضیلت تو عالمِ اسلام میں نمایاں ہے اور اس کی ملی اہمیت بھی بہت اہم ہے۔۲۷رمضان المبارک کے حوالے سے قیامِ پاکستان کی اہمیت کو نئی نسل تک روشناس کرانے اور اس پر عمل کرنے کیلئے قومی سطح پر جنگی بنیادوں پر لائحہ عمل تیار کرنے کی جو اشد ضرورت تھی ' قائد اعظم محمد علی جناح کے جلد انتقال کے بعد ہمارے بے عمل اور لالچی حکمرانوں نے اس پر بھرپور توجہ نہیں دی لیکن میرا وجدان اب بھی اس بات کی گواہی دیتا ہے کہ اب بھی اگر قدرت کی طرف سے عنائت کردہ اس معجزہ نماریاست کیلئے ایسی منصوبہ بندی کی جائے جس کا ہم نے اپنے پروردگار سے وعدہ کیا تھا تو ہم یقینا اپنی منزلِ مقصود پرپہنچ سکتے ہیں ۔
بقول قائد اعظم محمد علی جناح ''پاکستان منزل نہیں بلکہ منزلِ مقصود کا وسیلہ ہے۔'' ''پاکستان اسلام کا قلعہ ہے''اور یہ قلعہ اس وقت اسلام دشمن قوتوں کی گولہ باری کی شدید زد میں ہے۔ اسے محفوظ کرنے کیلئے عوام جو طاقت کا سرچشمہ ہیں انہیں واپس انہی اصولوں کی طرف لوٹنا پڑے گا جس کا ربِ کریم نے حکم دے رکھا ہے۔بندوں کو بندوں کی غلامی سے نکال کراللہ کی غلامی میں دیناہوگااوراس کیلئے قرآن وسنت کے سر چشمے ہماراانتظارکررہے ہیں۔جس دن ہم اس مغربی جمہوریت کے فریب سے نکل کر صرف قرآن کواپناآئین مان کرواقعی قرآن وسنت کواپنی زندگی کے ہرشعبے میں نافذ کرلیا اورمحمدعربیۖ کواپنارہبرمان لیا تویہ قوم ایک سیسہ پلائی ہوئی مضبوط دیوارکی طرح کامیابی وکامرانی کے تمام مدارج طے کرلے گی۔اللہ ہمارا حامی و ناصر ہو!ثم آمین
اب بھی وقت ہے'دوست دشمن کی تمیز میں فرق کرنا ہو گا۔کچھ نہیں بچے گا،صرف میرے رب کا نام جو حیی القیوم ہے اور جس نے اس دنیا کے نقشے پر پاکستان جیسی مملکت کو معجزاتی طور پر ظہور پذیر کیا ہے۔اب وقت آگیاہے کہ وطن عزیزکی آزادی کے متوالوں اورسرفروشوں کی بہادری کوسلام پیش کریں کہ ان کی قربانیوں کے طفیل اندرونی اوربیرونی دشمن میلی آنکھ سے دیکھنے کی ہمت بھی نہیں کرسکتا۔۔۔۔
اک سوال کے اندر ہم نے کاٹی نصف صدی
باندھے لاکھوں حساب
غلط ہی نکلاہر اک حل کا لیکن انت جواب
ضرب جمع تفریق کے سارے کلئے برت لئے
ازروئے تحقیق
ہر کوشش میں ہو جاتا ہے کچھ نہ کچھ تفریق
دیکھ تو کتنا اونچا ہے یہ ردی کا انبار
تو ہی اب کچھ رحمت کر اے ربِّ غفار

 

Sami Ullah Malik
About the Author: Sami Ullah Malik Read More Articles by Sami Ullah Malik: 531 Articles with 350051 viewsCurrently, no details found about the author. If you are the author of this Article, Please update or create your Profile here.