اردو اور سعدی بلوچستان کے بلوچی کلام کا لسانیاتی اشتراک

انسانی اصلاح وفلاح اور انسانوں کے باہمی خلوص و اخلاص کے رشتوں کی استواری کے لیے' انبیا کرام اور صلاحین تشریف لائے اور اس ذیل میں' مقدور بھر کوششیں بھی کرتے رہے۔ ان کی ان تھک اور بےحد کوششوں کے نتائج' ہمیشہ محدود رہے۔ انسان ہے' کہ ہمیشہ ایک دوسرے کو کاٹ دینے میں' مصروف رہا ہے۔ پیٹ بھر ملنے اور سیر حاصل کھانے کے باوجود' اس کی آنکھ کی بھوک' کبھی ختم نہیں ہو پائی۔ سب کچھ میسر ہوتے' ہےنہ کی مہلک بیماری اسے لاحق رہی ہے۔ الله کے احسانات کا شکریہ ادا کرنے کی سوچ سے' یہ ہمیشہ کوسوں دور رہا ہے۔ غیر تو غیر' یہ کبھی اپنوں کا نہیں بنا۔ اس کے برعکس زبان جو صرف اس کے اپنے لیے نہیں' بل کہ دوسروں سے رابطے کے لیے ہے' اس کی طرح' محدود دائروں کی متحمل نہیں رہی ہے۔ وہ ہر کسی کی اور اس کی مرضی و منشا کے مطابق' بنی ہے۔ ہر طور کے اظہار کے معاملہ میں' ساتھ دیتی آئی ہے۔

پیش نظر سطور میں' مولانا عبدالله روانبد' جو سعدی بلوچستان کے عرفی نام سے شہرہ رکھتے ہیں' کے بلوچی کلام کا اردو کے ساتھ لسانیاتی اشتراک کے حوالہ سے' مطالعہ کیا گیا ہے۔ مجھے اپنی کم علمی کا شدت سے احساس ہے' احباب اس پہ نہ جائیں' میری اس پرخلوص سعی پر نظر رکھیں کہ زبانیں ایک دوسرے کے کتنا قریب ہیں اور ایک دوسرے کی قربت کے حوالہ سے' بخل سے کام نہیں لیتیں۔ کیا انسان اپنی زبان کے اس طور کو اختیار نہیں کر سکتا۔ ذاتی مطلب بری کے لیے' کسی بھی سطع پر جا سکتا ہے۔ اس سے بڑھ کر' کوئی دوسرا بڑا مطلب کون سا ہو سکتا ہے' کہ وہ ایک دوسرے کے قریب نہیں' قریب ترین آ کر' ایک دوسرے کے دکھ سکھ میں سانجھ اختیار کرے۔

شعرے چہ مولانا عبدالله روانبد' میں کل اکاسی اشعار یعنی ایک سو باسٹھ' مصرعے ہیں۔ آغاز مصرعہ کے پچاسی لفظ ایسے ہیں' جو اردو میں بھی مستعمل ہیں۔

ﯾﮏ' ﻫـﻤﺪﻝ' ﺩﻝ' ﮔﻠﻪ' ﻣﮯ' ﻣﻬـﺮﯼ' ﻗﺎﻓـﻠﻪ' ﺳـﺮ' ﺗﻮ' ﻫﭻ' ﺣﻖ' ﺁ ﮐﻪ'ﻋﻠـﻢ' ﺗـﺨﺘﻪ' ﻫﺮ' ﺭﺍﻩ' ﭘُﺮ' ﮔﻮﮞ' ﺁﺧﺮ' ﻇﻠـﻢ' ﺯﻭﺭ' ﺣﻖ' ﻇﻠـﻢ' ﻓﻄﺮﺕ' ﺩﺍﯾﻢ' ﮐﺞ' ﺍﺷﺘﺮ' ﻓﺮﺑﻬﺎﮞ' ﻻﻏﺮ' ﻓﺮﺑﻪ' ﺍﮮ' ﻓﺮﺑﻪ' پر' ﻻﻏﺮ' ﮔﻮﮞ' ﻫﭻ' گلہ' سنگ' اس' سرباز' ﺑﻨﺖ' کل' ﭼﺎﮐﺮ' ﻧﺎﻣﯽ' ﺭﻫﺰﻧﯽ' بےحیا' ﺩﺳﺘـﯽ' ﭼﻮﮌﺍ' گوں' ﺩﺍﯾﻢ' قومی' اژدھا' جنت' نےدل' زار' ہرکس' ﺭﻩ' ﺑﮕّﯽ' ﺩﯾﺮ' ﺑﺎﺭ' ﮐﺎﺭ' ﺑﺎﺯ' ﺑﻠﮑﻨﺎ' گوش' ﺑﺮ' ﭘﺸﺖ' تنگ' شال' ظلم' ھر' قدر' بیت' پر' توکل' حق
نوٹ: ایک سے استعمال میں آنے والے لفظ کاٹ دیے گیے ہیں۔

اسی نظم کے پہلے مصرعے کے آخر میں استعمال ہونے والے بیس لفظ اردو میں بھی مستعمل ہیں۔
ﻫـﻤﺪﺭﺩﯼ' ﮐــﻮﭺ' ﻣـﺤﺮﻭﻡ' ﺩﻧﯿﺎ' گندم سے ﮔﻨﺪﯾﻢ' ﺧﻠﻖ' ﻧﺎﻣﯿﮟ' ﺳﺮﺍﺭﮮ' ﺳﯿﺎﺱ' ﺩﻟﮕﻮﺵ' ﮐﺲ' ﭘﺮﭼﮯ' ﺑﻠﻮﭼﺎﻧﯽ' ﮔﺮﺩﻭﻥ' ﺻﺒﺮ' ﺯﻭﺭ' ﻓﺮﯾﺎﺩ' ﺍﺳﺘﯿﻦ' ﺳﺒﺰﯾﮟ' ﺍﻣﯿﺪ

باطور قافیہ استعمال ہونے والے سنتالیس الفاظ' اردو میں عام استعمال کے ہیں۔

ﯾﺎﺭ' ﺩﯾـﺪﺍﺭ' ﺍﻇـﻬﺎﺭ' ﺑﯿـﺪﺍﺭ' ﺑﯿـﺰﺍﺭ' ﺳـﺎﻻﺭ' ﺍﻧـﮑﺎﺭ' ﺣﻘﺪﺍﺭ' ﺑﺎﺯﺍﺭ' ﺁﺯﺍﺭ' ﺑﯿﻤﺎﺭ' ﺳﺮﺩﺍﺭ' ﺯﺭﺩﺍﺭ' ﺗﺠﺎﺭ' ﺑﯿﮕﺎﺭ' ﺍﯾﺜﺎﺭ' ﺍﻗﺮﺍﺭ' ﺩﺷﻮﺍﺭ' ﺭﻓﺘﺎﺭ' ﺑﺴﯿﺎﺭ' ﺗﯿﻤﺎﺭ' ﺍﻧﮕﺎﺭ' ﻋﯿﺎﺭ' ﻣﮑﺎﺭ' ﮔﻔﺘﺎﺭ' ﺁﺑﺪﺍﺭ' ﺍﻧﺒﺎﺭ' ﺷﻠﻮﺍﺭ' ﺧﻀﺪﺍﺭ' ﺳﺮﺑﺎﺭ' ﮐﺮﺩﺍﺭ' ﻣﻨﮑﺮ' ﺑﺎﺭ' ﮐﺎﺭ' ﺑﯿﻤﺎﺭ' ﮐﻬﺴﺎﺭ' ﭘﺮﺧﺎﺭ' ﻧﺎﻫــﻤﻮﺍﺭ' ﺭﻫﻮﺍﺭ' ﻧﺎﭼﺎﺭ' ﻣﺎﺭ' ﮐﺎﺭ' ﺁﺗﺸﺒﺎﺭ' ﺳﺮﮔﻮﺍﺭ' ﻫﺎﺭ' ﮔﻠﺰﺍﺭ' ﻘﻬﺎﺭ

قافیہ کے چھے الفاظ میں آوازوں کا تبادل ہوا ہے یا معمولی سے غور وفکر کے متقاضی ہیں۔

ﺳﯿﻨﮕﺎﺭ' گـﺪﺍﺭ- غدار' ﺑﯿﺖ ﮔﺎﺭ' ﺁﻭﺍﺭ.آوارہ' ﺷﺎﮐﺎﺭ.شاہکار' ﮔﻤﺴﺎﺭ.غمسار


ان اکیاسی اشعار میں' اردو میں مستعمل یا مانوس الفااظ کی فہرست ملاحظہ ہو۔
ﯾﮏ' ﻫﻢ' حیالین ﯾﺎﺭ' ﻫـﻤﺪﻝ' ﻫـﻤﺼﺪﻕ' ﺳﺨﻦ' ﺩﻝ' ﭘﺮ' ﺍﺯ' ﻣﻬﺮ' ﻗﻮﻣﯽ' ﻫـﻤﺪﺭﺩﯼ ' ﭘﻪ' ﻗﺼـﺪ' ﺩﯾـﺪﺍﺭ' ﻭﻗﺘﮯ' ﮐﻪ' ﺩﻭﺭ' ﻫـﻤـﺪﮔﺮ' ﻧﺸـﺖ' ﮔﻠﻪ' ﺍﮮ' ﺭﻧﮓ' ﺍﻇـﻬﺎﺭ' ﺗﻮ' ﺑﺎﻡ' ﻧﮧ' ﺑﯿـﺪﺍﺭ' ﺩﯾﺮﯾﮟ' ﻣــﺪﺗﮯ' ﺑﯿـﺰﺍﺭ' ﺟـــﺮﺱ ﺁﻭﺍﺯ' ﮐــﻮﭺِ' ﻣﻬـﺮﯼ' ﻣﺎﮞ' ﺭﺍﻩ' ﺑﻨﺖ' ﻗﺎﻓـﻠﻪ' ﺳـﺮ' ﺳـﺎﻻﺭ' ﻫـﻢ' ﺣـﻘﮯ' ﻣﻠﮏ' ﻫﭻ' ﮐﺲ' ﺣـﻖ' َﺍﻧـﮑﺎﺭ' ﭼﯿﺰﮮ' ﺑﺎﯾﺪ' ﺣﻖ' ﺟﻨﺖ' ﺣﻘﺪﺍﺭ' ﻣـﮯ' ﺑﻠﻮﭼﺴﺘﺎﻥ' ﺟﺰﻭ' ﺍﯾﺮﺍﻥ' ﺁ ﮐﻪ' ﺩﺳﺖ' ﮐﻮﺗﺎﻩ' ﺳﺮﺩﺳﺖ' ﺧﺎﺋﻦ' گـﺪّﺍﺭ' ﺟﻮﺍﻥ' ﺟﭧ' ﺟﺎﻫﻞ' ﺗﻨﺒﻞ' ﺭﺳﻮﺍ' ﺑﺮ ﺳﺮ ﺑﺎﺯﺍﺭ' ﻋﻠـﻢ' ﻓﺮﻫﻨﮓ' ﺩﺍﻧﺶ' ﻣـﺤﺮﻭﻡ' ﺗـﺨﺘﻪ' ﻣﺸـﻖ' ﺣﯿﻠﻪ' ﺁﺯﺍﺭ' ﺩﺍﺭ' ﻫﺮ' ﮔﻮﺭ' ﺑﯿﻤﺎﺭ' ﻧﺎﻡ' ﺭﺍﻩ' ﻧﯿﻢ' ﺑﯿﺖ'ﻣﺮﺩﻡ' جَنگ' ﺳﺮﺩﺍﺭ' ﻫﻤﺸﺎﻡ' ﺯﺭﺩﺍﺭ ﻻﮔﺮﯾﮟ'ﺣـﻤﺎﻝ' ﺭﯾﺶ' ﺗـﺠﻮﺭﯼ' ﺗﺠﺎﺭ' ﺩﻫﮑﺎﻥ' ﻣـﺤﺼﻮﻝ' ﺁﺧﺮ' ﺩﻭﺍ' ﻣﯿﺮ' ﻭﻗﺖ' ﻓﺮﯾﺎﺩ' ﺟﻮﺍﺏ' ﻗﻔﺲ' ﺷﺎﻫﯿـﻦ' ﮐﺠﺎ' ﮐﺎﺭﺍﮞ' ﻣﺜﻞ' ﺍﺷﺘـﺮ' ﺑﯿﮕﺎﺭ' ﺁﺳـﻤﺎﻥ' ﻇﻠـﻢ' ﻇﻠـﻤﺎﺕ' ﺩﻧﯿﺎ' ﻋﺪﻝ' ﻫــﻤﺖ' ﺍﯾﺜﺎﺭ' ﺯﻭﺭ' ِ ﭼﻢ ﮐﻮﺭ' ﮔﻮﺵ' ﺣﻖ' ﭘﻪ' ﺁﺳﺎﻧﯽ' ﺍﻗﺮﺍﺭ' ﭘﯿﺶ' ﺯﺑﺎﻥ' ﺩﺭﺍﺟﯽ' ﻇﻠـﻢ' ﻧﺎﺩﺍﻧﯽ' ﻓﻄﺮﺕ' ﺧﻠﻖ' ﻓﻄﺮﺕ' ﺑﺎﺯ' ﺑﯿﺖ ﺩﺷﻮﺍﺭ' ﺩﺍﯾﻢَ' ﺩﻧﯿﺎﯼ' ﺭﻭﺍﺝ' ﮐﺞ' ﭼﺮﺥ' ﮔﺮﺩﺵ' ﺭﻓﺘﺎﺭ' ﺍﺷﺘﺮ' ﺑﺴﯿﺎﺭ' ﻓﺮﺑﻬﺎﮞ' ﮐﺎﻩ' ﻻﻏﺮ' ﺗﯿﻤﺎﺭ' ﺟﺴﺖ' ﺗﻮ' ﺣﮑﻤﺖ' ﺟﻮﺍﺏ' ﻣﺮﺩ' ﺑﮯﻣﺖ' ﺑﮯﺳﺎﺭ' ﻻﻏﺮ' ﺩﻟﮕﻮﺵ' ﻓﺮﺑﻪ' ﺍﻧﮕﺎﺭ' ﺳﯿﺎﺳﺖ' ﭘﺮ' ﻋﯿﺎﺭ' ﺟﻮَ' ﺳﯿﺮ'ﻫﺎﺑﯿﻞ' ﮐﺲ' ﺷﺘﻨﺖ' ﻣﺎﮞ' ﻗﺎﺑﯿﻠﯽ' ﻣﮑﺎﺭ' ﮐﯿﺎ' ﻓﺮﯾﺎﺩ' ﮐﺴﯽ' ﮔﻮﺷﺎﮞ' ﻗﻮﻣﺎﮞ' ﮐﻨﺎﮞ' ﺑﺮﺍﺕ' ﮔﻔﺘﺎﺭ' ﺩﺳﺖ' ﺳﻨﮓ'ﺑﻨﺪﺭ' ﺳﻨﮓ' ﺷﯿﺸﻪ' ﺁﺑﺪﺍﺭ' ﺁﺱ ﺍﻧﺒﺎﺭ' ﺳﺮﺑﺎﺯ' ﺩﺍﮞ' ﺳﺮﺣﺪ' ﺣﺪ' ﺑﻨﺖ' ِﮔﻮﺭیں' ﮐﻞ' ﺑﻠﻮﭺ' ﻟﻮﮒ' ﻓﺮﺯﻧﺪ' ﺷﻠﻮﺍﺭ' ﻧﮯ' ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ' ﺣﺐّ' ﺳﯿﺒﯽ' ﺧﻀﺪﺍﺭ' ﭼﺎﮐﺮ' ﮔﻮﻫﺮ' ﺑﻠﻮﭼﺎﮞ' ﭘﺮ' ﻧﺎﻣﯽ' ﺭﻫﺰﻥ' ﺍﺷﺮﺍﺭ' ﺭﻫﺰﻧﯽ' ﺳﺎﻧﮉﺍﻧﯽ' ﮔﻮﺭ' َ ﻋﯿﺐ' ﻋﺎﺭ' ﺑﮯﺣﯿﺎ' ﺑﺮﺍﺕ' ﺩﺳﺘـﯽ' ﭼﻮﮌﺍ' ﺗﺎﻣﺪﺍﺭ' ﺩﺍﯾﻢ' ﺳﺮﺑﺎﺭ' ﺭﺳﻢ' ﻗﻮﻣﯽ' ﻣﺮﺩﺍﻧﯽ' ﮐﺮﺩﺍﺭ' ﺍﮊﺩﻫﺎ' ﮔﻮﺭ' ﻧﺎﻣﺮﺩ' َ ﺩﻝ' ﺟﻨﺖ' ﻟﻮﮒ' ﺣﯿﺎ' ﺭﺣﻢ' ﺯﺍﺭ' ﻫﺮﮐﺲ' ﮐﻪ' ﺍﺳﻼﻡ' ﻣﻨﮑﺮ' ﺑﻠﯽ' ﻣﺎﮞ' ﺩﺭﯾﺎﯼ' ﺭﻩ' ﻗﻮﻡ' ﮔﺎﺭ' ﺑﯿﮕﻮﺍﻩ' ﺑﮕﯽ' ﺩﯾﺮ' ﺑﺎﺭ' ﺯﯾﺮ' ﮐﺎﺭ' ﺩﻭﺍ' ﺻﺒﺮ' ﺑﺎﺯ' ﺑﯿﺖ' ﺑﯿﻤﺎﺭ' ﺑﻠﮑﻨﺎ' ﮔﺮﺩﻭﻥ' ﮔﻮﺵ' ﺍﺯ' ﮔﻮﺷﻪ' ﮐﻬﺴﺎﺭ' ﻫــﻤﺎ'ﺣﺪ' ﺻﺒﺮ' ﺑﺮ' ﮐﻮﻩ' ﺁﺑﺪِ'ﺭّﭘﺮ ﺧﺎﺭ' ﭘﺸﺖ' ﺍﮮ' ﮐﻮﻫﺎﮞ' ﺑﯿﺖ' ﺁﺧﺮ' ﺭﺍﻩ' ﻧﺎﻫــﻤﻮﺍﺭ' ﺗﻨﮓ' ﺭﺍﻩ' ﺭﻫﻮﺍﺭ' ﺷﺎﻝ' ﻣﺪﺍﻡ' ﻫــﻢ ﻧﺮﺥ' ﻇﻠـﻢ' ﻧﺎﭼﺎﺭ' ﻫﺮ' ﻭﻗﺖ' ﻧﻮﺑﺖ' ﺟﻨﺖ' ﺯﻭﺭ' ﻣﺎﺭ' ﻗﺪﺭ' ﮐﺎﺭ' ﮔﺪﺍ' ﺑﺎﺯﺍﺭ' َﺟﻨﺖ' ﻓﺮﯾﺎﺩ ' ﺑﯿﺖ' ﺟﻮﺍﺏ' ﺗﻮﭖ' ﺁﺗﺸﺒﺎﺭ' ﺍﺳﺘﯿﻦ' ﮐﻮﻩ' ﮐﻮﭼﮕﺎﮞ' ﺳﺮﮔﻮﺍﺭ' ﻫــﻤﺪﺳﺖ'ﻫﺎﺭ' ﺑﻨﺖ' ﺷﺎﺥ' ﺑﻬﺎﺭﮮ' ﺑﯿﺖ' ﺟﻬﺎﻥ' ﺳﺒﺰ' ﺧﺮﻡ ﮔﻠﺰﺍﺭ' ﺍﻣﯿﺪَ' ﺗﻮﮐﻞ' ﭘﻪ' ﺭﺏّ' ﻭﺍﺣﺪ'ﺍﻟﻘﻬﺎﺭ' ﺣﻖ' ﺁﻭﺍﺯ' ﺗﻮ' ﺍﮔﺮ' ﻧـﺌـﮯ

بہت سے مصرعے اردو الفاظ پر مشتمل ہیں۔ مثلا
ﻣـﮯ ﺑﻠﻮﭼﺴﺘﺎﻥ ﺟﺰﻭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﻧﺖ
ﻣﮯ ﺟﻮﺍﻥ ﺟﭧّ ﻭ ﺟﺎﻫﻞ ﻭ ﺗﻨﺒﻞ
ﺑﮯ ﻭﺕ ﻭ ﺭﺳﻮﺍ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺑﺎﺯﺍﺭ
ﻋﻠـﻢ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭ ﺩﺍﻧﺶﺀﻣـﺤﺮﻭﻡ
ﺁ ﮐﻪ ﺳﺮﺩﺳﺖ أﻧﺖ ﺧﺎﺋﻦ ﻭ گـﺪﺍﺭ
ﺗـﺨﺘﻪ ﻣﺸـﻖ ﺍﻧﺖ ﺣﯿﻠﻪ ﻭ ﺁﺯﺍﺭ
ﻇﻠـﻢ ﻭ ﻇﻠـﻤﺎﺕ ﺀَ ﭘﻮﺷﺘﮓ ﺩﻧﯿﺎ
ﻇﻠـﻢ ﻭ ﻧﺎﺩﺍﻧﯽ ﻓﻄﺮﺕ ﺍﻧﺖ ﺧﻠﻖﺀِ
ﮐﺞ ﺭﻭﺍﺟﯿﮟ ﭼﺮﺥﺀِﮔﺮﺩﺵ ﻭ ﺭﻓﺘﺎﺭ
ﺍﻭﺷﺘﻨﺖ ﻣﺎﮞ ﻗﺎﺑﯿﻠﯽ ﮐﺶ ﺀَ ﻣﮑﺎﺭ
ﻫﺮﮐﺲ ﮐﻪ ﺍﺳﻼﻡ ﺀَ ﺑﺒﯿﺖ ﻣﻨﮑﺮ
فرشتہ صورتین فرخندہ دیدار
زلیخا زینت ء، یوسف جمالیں
صنوبر قدء، سنبل خطء، خالیں
قمر پیشانی ء، بروان ھلالیں

با' بے' نا' ہم اردو میں عام استعمال کے سابقے ہیں۔ مولانا عبدالله کے ہاں' ان کا باطور نمونہ استعمال ملاحظہ ہو۔
با
نَیْ ترا زیبِیت گشگ با فخر و شان
بے
درخش ایت ھمچو ماہ ء بےغبارء
ﺑﮯﺣﯿﺎ ﮐﻪ ﭘﭩﯿﺖ ﻣﺎﺕ ﺀِ ﭘﻨﺪﻭﻝﺀَ
ﺭﻩ ﭼُﺸﯿﮟ ﻗﻮﻡ ﺀِ ﮔﺎﺭ ﻭ ﺑﯿﮕﻮﺍﻩ ﺍﻧﺖ
شنگ و شانگَنت بار و بیْ فکرَیْ چه کوچ
ﻧﺎ
ﺍﯾﺮ ﮐﭙﮯ ﻫﺴﺖ ﺍﻧﺖ ﺳﺮﮐﭗﺀَ ﻧﺎﭼﺎﺭ
ﻫﻢ
ﯾﮏ ﺷـﭙﮯ ﭼﻨـﺪﮮ ﻫﻢ ﺣﯿﺎﻟﯿﮟ ﯾﺎﺭ
ﺷﺎﻝ ﻣﺪﺍﻡ ﻫــﻢ ﻧﺮﺥ ﻧﺒﯿﺖ ﮔﻮﮞ ﺷﺎﺭ
ﻫـﻤﺪﻝ ﻭ ﻫـﻤﺼﺪﻕ ﻭ ﺳﺨﻦ ﺳﯿﻨﮕﺎﺭ

اب کچھ اردو لاحقے ملاحظہ ہوں' جو مولانا موصوف کے کلام میں استعمال ہوئے ہیں۔
ﺒﺎﺭ
ﮔﻨﮓ ﺑﯿﺖ ﺟﻮﺍﺏﺀَ ﺗﻮﭖ ﺁﺗﺸﺒﺎﺭ
ﺪﺍﺭ
ﺑﺎﯾﺪ ﺍﻧﺖ ﺣﻖ ﺀَ ﭘﺪ ﺑـﻪ ﺟﻨﺖ ﺣﻘﺪﺍﺭ
ﭘﺮ ﮔﻠﮯ ﮐﻨﺪﯾﺖ ﻣﯿﺘﮓﺀِ ﺳﺮﺩﺍﺭ
زار
توے شیرین مناں تی عاشقء زار
ﺑﯿﺖ ﺟﻬﺎﻥ ﺳﺒﺰ ﻭ ﺧﺮّﻡ ﻭ ﮔﻠﺰﺍﺭ
ﺰﻥ
ﻧﺎﻣﯽ ﺑﯿﺖ ﺩُﺯّ ﻭ ﺭﻫﺰﻥ ﻭ ﺍﺷﺮﺍﺭ
ستان
مناں پروانہ توۓ شمع ء_ شبستان
دھن تی حقہ ء، لب شکرستان
منء- اومان کنت تی کاکلستان
بھاریں باغ ء، سرسبزیں گلستان
کار
طراز
نگارانی طراز بندیں رقم کار
گار
ﻫـﻤﺪﻝ ﻭ ﻫـﻤﺼﺪﻕ ﻭ ﺳﺨﻦ ﺳﯿﻨﮕﺎﺭ
ﻮﺍﺭ
ﻣﺎﺩﻧﯿﮟ ﺭﺍﻩﺀِ ﭼﻨﻨﺖ ﺭﻫﻮﺍﺭ
ﮊﻧﺪ ﺑﮑﻨﺖ ﮐﻮﻩ ﻭ ﮐﻮﭼﮕﺎﮞ ﺳﺮﮔﻮﺍﺭ

اب حضرت مولانا صاحب کے کچھ مرکبات ملاحظہ فرمائیں' جو اردو والوں کے لیے نئے اور غیرمانوس نہیں ہیں۔

لکیران رند ء، قرطاسان بہ سینگار
بکش سنجیدھیں سطراں بہ قطار
ﻋﻠـﻢ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭ ﺩﺍﻧﺶﺀﻣـﺤﺮﻭﻡ
نَیْ ترا زیبِیت گشگ با فخر و شان
ﻧﺎﻣﯽ ﺑﯿﺖ ﺩُﺯّ ﻭ ﺭﻫﺰﻥ ﻭ ﺍﺷﺮﺍﺭ
شنگ و شانگَنت بار و بیْ فکرَیْ چه کوچ
کامیابی کار و کوشستَیْ بَرِنت
نَیْ ترا زیبِیت گشگ با فخر و شان
قیمتی جنسا مکن چو ستک و سوچ
فرشتہ صورتین فرخندہ دیدار
زلیخا زینت ء، یوسف جمالیں
فرشتہ صورتین فرخندہ دیدار
ﺑﺎﺭ ﻫــﻤﺎ ﺟﻮﮔﯿﻦ ﻟﯿﮍﻭ ﺯﯾﺮ ﺍﻧﺖ
ﻭﻗﺘﮯ ﮐﻪ ﺩﻭﺭ ﻫـﻤـﺪﮔﺮ ﻧﺸـﺖ ﺍﻧﺖ
ﺗـﺨﺘﻪ ﻣﺸـﻖ ﺍﻧﺖ ﺣﯿﻠﻪ ﻭ ﺁﺯﺍﺭ

سعدی بلوچستان کے کلام میں' متعلق الفاظ کا استعمال' کمال کی خوبی کا حامل ہے۔ مزے کی بات یہ ہے' کہ وہ اردو والوں کے لیے اجنبی' نہیں ہیں۔ چند مثالیں ملاحظہ ہوں

قلم بیا لولو انگیزین گھر گوار
نگارانی طراز بندیں رقم کار
غزالے از غزالستانء تاتار
مثالء یوسفء مصری بہ بازار
قلم الماس ء، قرطاسوں حریر انت
جنک، رنگ ء، رخء- بدرء منیر انت
شبء مھتابء، شمسء خاور انت مئے
زلیخا زیب ء، بدرء انور انت مئے
پدء سستیں منء، گل پیکیرین ماہ
بہ صد افسوسء، دردء، نالہ ء، آہ
ﺩﺍﯾﻢﺀَ ﺩﻧﯿﺎﯼ ﺀِ ﺭﻭﺍﺝ ﺍﯾﺶ ﺍﻧﺖ
ﮐﺞ ﺭﻭﺍﺟﯿﮟ ﭼﺮﺥ ﺀِ ﮔﺮﺩﺵ ﻭ ﺭﻓﺘﺎﺭ

بہت سی اشیا کے نام' اردو میں اسی نام سے' معروف ہیں۔ مولانا صاحب کے ہاں ان کا استعمال ملاحظہ ہو۔
ﺳﻨﮓ ﻭ ﺷﯿﺸﮓ ﭼﻪ ﺑﻨﺪﺭ ﺀَ ﺳﯿﺎﺩ ﺍﻧﺖ
ﭘﺮﻭﺷﺘﮓ ﺍﮮ ﺳﻨﮓ ﺀَ ﺷﯿﺸﻪ ﺁﺑﺪﺍﺭ

ﺩﺍﮞ ﺟـــﺮﺱ ﺁﻭﺍﺯ ﻧﮑﻨﺖ ﮐــﻮﭺﺀِ
ﻣﻬـﺮﯼ ﻣﺎﮞ ﺭﺍﻩ ﺀَ ﻧﻪ ﺑﻨﺖ ﮐـﺘﺎﺭ

ﻻﮔﺮﯾﮟ ﺣـﻤّﺎﻝ ﺀِ ﮐﻮﮌﮨﺎﮞ ﺭﯾﺶ ﺍﻧﺖ
ﮔﻮﮞ ﺗـﺠﻮﺭﯼ ﺀَ ﻭﺷﺪﻝ ﺍﻧﺖ ﺗﺠﺎﺭ

ﻣﻦ ﺟﻮﺍﺏ ﺩﺍﺗﮓ ﮐﻪ ﭼﻮﻥ ﮐﻨﺎﮞ ﺑﯿﻼﮞ
ﺩﺭ ﻗﻔﺲ ﺷﺎﻫﯿـﻦ ﻧﮑﻨﺖ ﻫﻨﺰﺍﺭ

ﺩﺍﮞ ﺟـــﺮﺱ ﺁﻭﺍﺯ ﻧﮑﻨﺖ ﮐــﻮﭺﺀِ
ﻣﻬـﺮﯼ ﻣﺎﮞ ﺭﺍﻩ ﺀَ ﻧﻪ ﺑﻨﺖ ﮐـﺘﺎﺭ

کئی عہدوں اور پیشہ ورانہ نام اردو اور بلوچی کے ایک سے ہیں۔ مثلا

ﻗﺎﻓـﻠﻪ ﭼـﻮﻥ ﭼـﻮﻥ ﮐﭙﯿﺖ ﮐﺸـﮏﺀَ
ﺳـﺮ ﻣﮑـﺸﯿـﺖ ﺩﺍﮞ ﻗـﺎﻓﻠﻪ ﺳـﺎﻻﺭ

ﺩﻫﮑﺎﻥ ﮐﻪ ﺟﺎﻧﺸﻮﺩ ﺍﻧﺖ ﻭﺗﯽ ﻫﯿﺪﺍﮞ
ﭼﮧ ﺁﯾﯽ ﻣـﺤﺼﻮﻝ ﺀَ ﮐﭧ ﮐﻨﺖ ﻫـﭙﺘﺎﺭ

ﭼﺎﮐﺮ ﻭ ﮔﻮﻫﺮﺍﻡ ﺀِ ﯾﻠﯿﮟ ﭘﺴﮓ
ﻧَﯿﻠﻨﺖ ﻣﺎﮞ ﻻﻧﮑﺒﻨﺪ ﺀِ ﺑﺶ ﺀَ ﻟﯿﮕﺎﺭ

ﻗﺪﺭ ﯾﮏ ﺑﻤﺐ ﻫﺴﺘﻪ ﺍﯼ ﮐﻨﺖ ﮐﺎﺭ
ﺩﻩ ﮔﺪﺍ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺀَ ﺟﻨﻨﺖ ﻓﺮﯾﺎﺩ

بلوچی اور اردو میں' امرجہ کے نام ایک طور سے استعمال میں آئے ہیں۔ مثلا
ھراتء کوچگء، بلخء، بخارا
نہ در چین ء، نہ کشمیر ء، نہ کابل
نہ ایرانء، نہ تورانء، نہ زابل
ﻣـﮯ ﺑﻠﻮﭼﺴﺘﺎﻥ ﺟﺰﻭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﻧﺖ

اردو کی طرح 'بلوچی میں بھی جمع بنانے کے لیے' اں' وں' یں کے لاحقوں سے' کام لیا جاتا ہے۔ مثلا
اں
بکش سنجیدھیں سطراں بہ قطار
دلون دلدار گیسواں اسیر انت
لکیران رند ء، قرطاسان بہ سینگار
وں
قلم الماس ء، قرطاسوں حریر انت
یں
طلائیں مورت ء، شش کالکیں گور انداز
طلائیں مورت ء، شش کالکیں گور انداز
بھاریں باغ ء، سرسبزیں گلستان
عطارد پیکر ء، زھرہ مثالیں
شکر بچکندگء، طوطی مقالیں
صنوبر قدء، سنبل خطء، خالیں
ین
فرشتہ صورتین فرخندہ دیدار

بلوچی میں بھی' جمع الجمع بنانے کا طور موجود ہے۔ مثلا
حرف سے حروف اور حروف سے حروفان
حروفان رد بکن چو درء شاھوار

تلمیحات
بلوچی اور اردو کی تلمیحات الگ سے نہیں ہیں. ان کے اسستعمال کا چلن اور رویہ' ایک سا ہے۔ مثلا
گناھان وت بگوش استغفر الله
تعالی الله عجب خوبین جمالے
نھ ملکء قیصر ء، فغور ء، دارا
مثالء یوسفء مصری بہ بازار
زلیخا زینت ء، یوسف جمالیں
عطارد پیکر ء، زھرہ مثالیں
توے شیرین مناں تی عاشقء زار
چو فرھادء- مدام رنجور ء، بیمار
کپودر آخرء بیت گوں منء رام
صنوبر صورتیں سروء گل اندام

تشبیہات کے استعمال کا انداز' بلوچی اور اردو کا حیرت ناک مماثلت کا حامل ہے۔ باطور نمونہ چند ایک مثالیں ملاحظہ ہوں۔
صنوبر صورتیں سروء گل اندام
طلائیں مورت ء، شش کالکیں گور انداز
قمر پیشانی ء، بروان ھلالیں
لذیذیں کندگء، بلقیسی گفتار
مناں پروانہ توۓ شمع ء شبستان
دھن تی حقہ ء، لب شکرستان

اردو شاعری میں عموما پانچ اطوار: بیانیہ' حکایتی' خطابیہ استفساری اور تمثالی ملتے ہیں۔ سعدی بلوچستان کے ہاں' یہ پانچوں اطوار ملتے ہیں۔ مثلا

بیانیہ

ﺟﻨﺠﺮﮮ ﺁﺳـﻤﺎﻥ ﺀَ ﻧـﻪ ﺟﻨﺖ ﺍﺳﺘﺎﺭ
ﻇﻠـﻢ ﻭ ﻇﻠـﻤﺎﺕ ﺀَ ﭘﻮﺷﺘﮓ ﺩﻧﯿﺎ
ﭼﯿﺮﯼ ﭼﺖ ﻋﺪﻝ ﻭ ﻫــﻤﺖ ﻭ ﺍﯾﺜﺎﺭ
ﺯﻭﺭﺀِﭼﻢ ﮐﻮﺭ ﻭ ﮔﻮﺵ ﺳﯿﻪ ﭼُﭙﺖ ﺍﻧﺖ
ﺣﻖ ﺀَ ﭘﻪ ﺁﺳﺎﻧﯽ ﻧﮑﻨﺖ ﺍﻗﺮﺍﺭ
ﺟَﻮ ﺗﺮﺍ ﺩﻧﺖ ﻭ ﭘﯿﺶ ﮐﻨﺖ ﮔﻨﺪﯾﻢ
ﮔﻮﮞ ﺯﺑﺎﻥ ﺩﺭﺍﺟﯽ ﮐﻨﺖ ﺗﺮﺍ ﺑﯿﻮﺍﺭ
ﻇﻠـﻢ ﻭ ﻧﺎﺩﺍﻧﯽ ﻓﻄﺮﺕ ﺍﻧﺖ ﺧﻠﻖ ﺀِ
ﻓﻄﺮﺕﺀِ ﺳﻨﺪﮒ ﺑﺎﺯ ﺑﯿﺖ ﺩﺷﻮﺍﺭ
ﺩﺍﯾﻢﺀَ ﺩﻧﯿﺎﯼ ﺀِ ﺭﻭﺍﺝ ﺍﯾﺶ ﺍﻧﺖ
ﮐﺞ ﺭﻭﺍﺟﯿﮟ ﭼﺮﺥ ﺀِ ﮔﺮﺩﺵ ﻭ ﺭﻓﺘﺎﺭ

حکایتی
ﯾﮏ ﺷـﭙﮯ ﭼﻨـﺪﮮ ﻫﻢ ﺣﯿﺎﻟﯿﮟ ﯾﺎﺭ
ﻫـﻤﺪﻝ ﻭ ﻫـﻤﺼﺪﻕ ﻭ ﺳﺨﻦ ﺳﯿﻨﮕﺎﺭ
ﺩﻝ ﭘﺮ ﺍﺯ ﻣﻬﺮﺀُ ﻗﻮﻣﯽ ﻫـﻤﺪﺭﺩﯼ
ﺁﺗﮏ ﺍﻧﺖ ﭘﻪ ﻗﺼـﺪ ﮔﻨﺪﮎ ﻭ ﺩﯾـﺪﺍﺭ
ﻭﻗﺘﮯ ﮐﻪ ﺩﻭﺭ ﻫـﻤـﺪﮔﺮ ﻧﺸـﺖ ﺍﻧﺖ
ﮔﻠﻪ ﺍﺵ ﺍﮮ ﺭﻧﮓ ﺀَ ﮐﺘـﮓ ﺍﻇـﻬﺎﺭ

خطابیہ
ﺩﺭ ﻗﻔﺲ ﺷﺎﻫﯿـﻦ ﻧﮑﻨﺖ ﻫﻨﺰﺍﺭ
ﻣﻦ ﮐﺠﺎ ﺍﮮ ﮐﺎﺭﺍﮞ ﮐﭙﺎﮞ ﺑﺎﺭﯾﻦ
ﺍﮮ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﭼﻪ ﺑُﻨﺪﺭﺀَ ﮔﻮﻥ ﺍﻧﺖ
ﭘﺮ ﻫــﻤﮯ ﺭﻫﺒﻨﺪﺀَ ﺭﻭﻧﺖ ﻋﯿﺎﺭ
ﺳﻨﮓ ﻭ ﺷﯿﺸﮓ ﭼﻪ ﺑﻨﺪﺭ ﺀَ ﺳﯿﺎﺩ ﺍﻧﺖ
ﭘﺮﻭﺷﺘﮓ ﺍﮮ ﺳﻨﮓ ﺀَ ﺷﯿﺸﻪ ﺁﺑﺪﺍﺭ

استفساری
ﯾﮑﯽﺀَﺟﺴﺖ ﮐﺖ ﺍﯼ ﭼﻪ ﺍَﺳﺮﺍﺭﮮ؟
ﺗﻮ ﺑﮕﻮﺵ ﭼﮯ ﺍﻧﺖ ﺣﮑﻤﺖ ﺍﮮ ﮐﺎﺭ؟

تمثالی و تشبیہی

جنک دوست انت منء آھو غزالیں
منیریں مشتری بدرالکمالیں
زلیخا زینت ء، یوسف جمالیں
قمر پیشانی ء، بروان ھلالیں
عطارد پیکر ء، زھرہ مثالیں
شکر بچکندگء، طوطی مقالیں
 
maqsood hasni
About the Author: maqsood hasni Read More Articles by maqsood hasni: 184 Articles with 194133 viewsCurrently, no details found about the author. If you are the author of this Article, Please update or create your Profile here.