فتح مکہ( حصہ دوم) آخری
نوٹ.
ایک تفصیلی نظر تاکہ موجودہ حالات و واقعات کے پیش نظر رسول اللہ صلی اللہ
علیہ وسلم کی سیرت مبارکہ سے حاصل ھونے والے سبق پر عمل کیا جا سکے اور
اپنی زندگیوں میں صبر اور عفودرگزر کو اپنایا جاۓ.
فتح مکہ
تاریخ 17رمضان 8ھ (جنوری 630ء)
مقام مکہ
نتیجہ مسلمانوں کی فتح
متحارب
مسلمانانِ مدینہ اور مشرکینِ مکہ
قائدین اسلام
حضرت محمد صلی اللہ علیہ و آلہ وسلم
قائدین کفار
ابوسفیان
قوت اسلام
تقریبا 10,000
قوت کفار
نامعلوم۔ تمام مشرکینِ مکہ
نقصانات اسلام
کوئی جانی نقصان نہیں ہوا
نقصانات کفار
کوئی جانی نقصان نہیں ہوا
رمضان 8ھ (جنوری 630ء) میں مسلمانوں نے مکہ فتح کیا۔ جنگ تقریباً نہ ہونے
کے برابر تھی کیونکہ مسلمانوں کی ہیبت سے مشرکینِ مکہ ڈر گئے تھے۔ اس کے
بعد مکہ کی اکثریت مسلمان ہو گئی تھی۔
پس منظر
صلح حدیبیہ دس سال کے لیے ہوئی تھی مگر 630ء کے بالکل شروع میں مشرکینِ مکہ
کے اتحادی قبیلہ بنو بکر نے مسلمانوں کے اتحادی قبیلہ بنو خزاعہ پر حملہ
کیا اور کئی آدمی قتل کر دیے۔ اس دوران مکہ کے مشرک قریش نے چہرے پر نقاب
ڈال کر بنو بکر کی مدد بھی کی مگر یہ بات راز نہ رہ سکی۔ یہ صلح حدیبیہ کا
اختتام تھا۔ مسلمان اس وقت تک بہت طاقتور ہو چکے تھے۔ ابوسفیان نے بھانپ
لیا تھا کہ اب مسلمان اس بات کا بدلہ لیں گے اس لیے اس نے صلح کو جاری
رکھنے کی کوشش کے طور پر مدینہ کا دورہ کیا۔ ابوسفیان حضور صلی اللہ علیہ و
آلہ وسلم اپنی بیٹی امِ حبیبہ کے گھر پہنچا جو اسلام لے آئی تھیں اور حضور
صلی اللہ علیہ و آلہ وسلم کی زوجہ تھیں۔ جب اس نے بستر پر بیٹھنا چاہا تو
حضرت امِ حبیبہ نے بستر اور چادر لپیٹ دی اور ابوسفیان کو بیٹھنے نہ دیا۔
اس نے حیران ہو کر پوچھا کہ بستر کیوں لپیٹا گیا ہے تو حضرت ام حبیبہ رضی
اللہ عنہا نے جواب دیا کہ 'آپ مشرک ہیں اور نجس ہیں اس لیے میں نے مناسب نہ
سمجھا کہ آپ رسول صلی اللہ علیہ و آلہ وسلم کی جگہ پر بیٹھیں۔[1] جب
ابوسفیان نے صلح کی تجدید کے لیے حضور صلی اللہ علیہ و آلہ وسلم سے رجوع
کیا تو انہوں نے کوئی جواب نہیں دیا پھر اس نے کئی بزرگوں کی وساطت سے کوشش
کی مگر کامیاب نہیں ہوا۔ سخت غصے اور مایوسی میں اس نے تجدیدِ صلح کا
یکطرفہ اعلان کیا اور مکہ واپس چلا گیا۔[2]۔ قبیلہ بنو خزاعہ نے حضور صلی
اللہ علیہ و آلہ وسلم سے فریاد کی تو انہوں نے مکہ فتح کرنے کا فیصلہ کیا۔
بنو خزاعہ نے اپنے ایک شاعر عمرو ابن خزاعہ کو بھیجا تھا جس نے دردناک
اشعار پڑھے اور بتایا کہ وہ 'وتیرہ' کے مقام پر رکوع و سجود میں مشغول تھے
تو قریش نے ان پر حملہ کر دیا اور ہمارا قتلِ عام کیا۔ حضور صلی اللہ علیہ
و آلہ وسلم نے اس کو کہا کہ ہم تمہاری مدد کریں گے۔ حضور صلی اللہ علیہ و
آلہ وسلم نے روانگی کا مقصد بتائے بغیر اسلامی فوج کو تیار کیا اور مدینہ
اور قریبی قبائل کے لوگوں کو بھی ساتھ ملایا۔ لوگوں کے خیال میں صلحِ
حدیبیہ ابھی قائم تھی اس لیے کسی کے گمان میں نہ تھا کہ یہ تیاری مکہ جانے
کے لیے ہے۔ حضور صلی اللہ علیہ و آلہ وسلم نے مدینہ سے باہر جانے والے
راستوں پر نگرانی بھی کروائی تاکہ یہ خبریں قریش کا کوئی جاسوس باہر نہ لے
جائے۔ حضور صلی اللہ علیہ و آلہ وسلم نے دعا بھی کی کہ اے خدایا آنکھوں اور
خبروں کو قریش سے پوشیدہ کر دے تاکہ ہم اچانک ان کے سروں پر ٹوٹ پڑیں۔[3]
10 رمضان 8ھ کو روانگی ہوئی۔ کسی کو معلوم نہ تھا کہاں جانا ہے۔ ایک ہفتہ
میں مدینہ سے مکہ کا فاصلہ طے ہو گیا۔ مکہ سے کچھ فاصلہ پر 'مرالظہران' کے
مقام پر لشکرِ اسلام خیمہ زن ہو گیا۔ لوگوں کو معلوم ہو چکا تھا کہ مکہ کا
ارادہ ہے۔
جنگ
جنگ تو ہوئی نہیں مگر احوال کچھ یوں ہے کہ مر الظہران کے مقام پر حضور صلی
اللہ علیہ و آلہ وسلم نے تاکید کی کہ لشکر کو بکھیر دیا جائے اور آگ جلائی
جائے تاکہ قریشِ مکہ یہ سمجھیں کہ لشکر بہت بڑا ہے اور بری طرح ڈر جائیں
اور اس طرح شاید بغیر خونریزی کے مکہ فتح ہو جائے۔ یہ تدبیر کارگر رہی۔
مشرکین کے سردار ابوسفیان نے دور سے لشکر کو دیکھا۔ ایک شخص نے کہا کہ یہ
شاید بنو خزاعہ کے لوگ ہیں جو بدلہ لینے آئے ہیں مگر اس نے کہا کہ اتنا بڑا
لشکر اور اتنی آگ بنو خزاعہ کے بس کی بات نہیں۔ اس کے بعد ابوسفیان حضور
صلی اللہ علیہ و آلہ وسلم سے امان پانے کے لیے لشکرِ اسلام کی طرف حضور صلی
اللہ علیہ و آلہ وسلم کے چچا عباس کی پناہ میں چل پڑا۔ کچھ مسلمانوں نے اسے
مارنا چاہا مگر چونکہ عباس بن عبدالمطلب نے پناہ دے رکھی تھی اس لیے باز
آئے۔ رات کو قید میں رکھ کر صبح ابوسفیان کو حضور صلی اللہ علیہ و آلہ وسلم
کی خدمت میں پیش کیا گیا۔ حضور صلی اللہ علیہ و آلہ وسلم نے ابو سفیان کو
دیکھا تو فرمایا 'کیا ابھی اس کا وقت نہیں آیا کہ تو یہ سمجھے کہ ایک خدا
کے علاوہ اور کوئی خدا نہیں ہے؟' ابوسفیان نے کہا کہ اگر خدائے واحد کے
علاوہ کوئی خدا ہوتا تو ہماری مدد کرتا۔ یہ دیکھ کر کہ اس نے ایک خدا کو
تسلیم کیا ہے، حضور صلی اللہ علیہ و آلہ وسلم نے پوچھا کہ 'کیا اس کا وقت
نہیں آیا کہ تم جانو کہ میں خدا کا پیغمبر ہوں؟' اس پر ابوسفیان نے کہا کہ
'مجھے آپ کی رسالت میں تردد ہے' اس پر ان کو پناہ دینے والے عباس بن
عبدالمطلب سخت ناراض ہوئے اور کہا کہ اے ابوسفیان اگر تو اسلام نہ لایا تو
تمہاری جان کی کوئی ضمانت نہیں۔ اس پر ابوسفیان نے اسلام قبول کر لیا۔ مگر
حضور صلی اللہ علیہ و آلہ وسلم نے اسے رہا نہ کیا بلکہ ایک جگہ رکھ کر
مسلمانوں کے دستوں کو اس کے سامنے گذارا۔ وہ بہت مرعوب ہوا اور عباس بن
عبدالمطلب کو کہنے لگا کہ 'اے عباس تمہارے بھتیجے نے تو زبردست سلطنت حاصل
کر لی ہے'۔ حضرت عباس بن عبدالمطلب نے کہا کہ 'اے ابوسفیان یہ سلطنت نہیں
بلکہ نبوت ہے جو خدا کی عطا کردہ ہے'۔ اس کے بعد حضرت عباس بن عبدالمطلب نے
حضور صلی اللہ علیہ و آلہ وسلم کو کہا کہ 'اے اللہ کے رسول ۔ ابوسفیان ایسا
شخص ہے جو ریاست کو دوست رکھتا ہے اسے اسی وقت کوئی مقام عطا کریں' اس پر
حضرت محمد صلی اللہ علیہ و آلہ وسلم نے فرمایا کہ 'ابوسفیان لوگوں کو
اطمینان دلا سکتا ہے کہ جو کوئی اس کی پناہ میں آجائے گا امان پائے گا۔ جو
شخص اپنے ہتھیار رکھ کر اس کے گھر میں چلا جائے اور دروازہ بند کر لے یا
مسجد الحرام میں پناہ لے لے وہ سپاہِ اسلام سے محفوظ رہے گا'[4]۔ اس کے بعد
ابوسفیان کو رہا کر دیا گیا جس کا فائدہ یہ ہوا کہ اس نے مکہ جا کر اسلامی
لشکر کی عظمت بتا کر ان لوگوں کو خوب ڈرایا۔
حضرت محمد صلی اللہ علیہ و آلہ وسلم نے لشکر کو چار دستوں میں تقسیم کیا
اور مختلف سمتوں سے شہر میں داخل ہونے کا حکم دیا اور تاکید کی کہ جو تم سے
لڑے اس کے علاوہ اور کسی سے جنگ نہ کرنا۔[5]۔ چاروں طرف سے شہر گھر گیا اور
مشرکین کے پاس ہتھیار ڈالنے کے علاوہ کوئی راستہ نہ رہا۔ صرف ایک چھوٹے
گروہ نے لڑائی کی جس میں صفوان بن امیہ بن ابی خلف اور عکرمہ بن ابی جہل
شامل تھے۔ ان کا ٹکراؤ حضرت خالد بن ولید رضی اللہ عنہ کی قیادت کردہ دستے
سے ہوا۔ مشرکین کے 28 افراد انتہائی ذلت سے مارے گئے[6]۔ لشکر اسلام
انتہائی فاتحانہ طریقہ سے شہرِ مکہ میں داخل ہوا جہاں سے آٹھ سال پہلے حضور
صلی اللہ علیہ و آلہ وسلم کو ہجرت کرنا پڑی تھی۔ کچھ آرام کے بعد حضور صلی
اللہ علیہ و آلہ وسلم مجاہدین کے ہمراہ کعبہ کہ طرف روانہ ہوئے۔ کعبہ پر
نظر پڑتے گھوڑے پر سواری کی ہی حالت میں حجرِ اسود کو بوسہ دیا۔ آپ صلی
اللہ علیہ و آلہ وسلم تکبیر بلند کرتے تھے اور لشکرِ اسلام آپ صلی اللہ
علیہ و آلہ وسلم کے جواب میں تکبیر بلند کرتے تھے۔ کعبہ میں داخل ہونے کے
بعد آپ صلی اللہ علیہ و آلہ وسلم نے تمام تصاویر کو باہر نکال دیا جن میں
حضرت ابراہیم علیہ السلام کی تصویر بھی شامل تھی اور تمام بتوں کو توڑ دیا۔
بتوں کو توڑنے کے لیے آپ صلی اللہ علیہ و آلہ وسلم نے حضرت علی کو اپنے
مبارک کاندھوں پر سوار کیا اور بتوں کو اپنے ہاتھوں سے بھی توڑتے رہے۔ یہاں
تک کہ کعبہ کو شرک کی تمام علامتوں سے پاک کر دیا۔
نتائج
فتحِ مکہ ایک شاندار فتح تھی۔ فتح کے بعد حضور صلی اللہ علیہ و آلہ وسلم نے
سب کو عام معافی دے دی۔ کافی لوگ مسلمان ہوئے۔ حضور صلی اللہ علیہ و آلہ
وسلم نے ان سے شرک نہ کرنے، زنا نہ اور چوری نہ کرنے کی تاکید پر بیعت لی۔
اور انہیں اپنے اپنے بتوں کو توڑنے کا حکم دیا۔ مکہ کی فتح عرب سے مشرکین
کے مکمل خاتمے کی ابتداء ثابت ہوئی۔
پیش منظر
مکہ کی فتح کے بعد حضور صلی اللہ علیہ و آلہ وسلم نے سابقہ مشرکین کو مکہ
کے اطراف میں بتوں کو توڑنے کے لیے بھیجا۔ مکہ کے فتح کے بعد ارد گرد کے
مشرکین پریشان ہو گئے اور ایک اتحاد قائم کیا جس وجہ سے فتحِ مکہ کے اگلے
ہی ماہ غزوہ حنین پیش آیا۔
حوالہ جات
↑ السیرۃ النبویۃ از ابن ھشام صفحہ 38
↑ السیرۃ النبویۃ از ابن ھشام صفحہ 38-39
↑ السیرۃ النبویۃ از ابن ھشام صفحہ 39
↑ السیرۃ النبویۃ از ابن ھشام جلد 4 صفحہ 45-46
↑ المغازی (واقدی) جلد 2 صفحہ 825
↑ السیرۃ النبویۃ از ابن ھشام جلد 4 صفحہ 4
اللہ پاک کمی معاف فرماۓ اور عمل کی توفیق عطا فرماۓ.آمین.
|