اب هم ذيل ميں دونوںكے عقائد و
نظريات كا فكري تصادم كا ايك منظرپيش كرتے هيں۔
مولوي اسماعيل دهلوي كا عقيده رساله يك روزي ميں هے:
٫٫جھوٹ نه بولنے كو الله تعاليٰ كے كمالات سے مانتے هيں اور اسي كے ساتھ
الله تعاليٰ كي مدح كرتے هيں۔ اس كے برخلاف كوئي شخص گونگے اور پتھر كي
تعريف جھوٹ نه بولنے كي صفت كے ساتھ نهيں كرے گا ، لهذا ظاهر هے كه وصفِ
كمال يهي هے كه كوئي شخص جھوٹ بولنے كي قدرت ركھنے كے باوجود به رعايت
مصلحت و تقاضاے حكمت اور جھوٹ كي آلائش سے بچتے هوئے جھوٹ نهيں بولتا اسي
شخص كي تعريف كي جائے گي وه عيبِ كذب سے پاك اور كمالِ صدق سے متصف هے، به
خلاف اس كے جس كي زبان گنگ هو۔٬٬﴿رساله يك روزي،ص:145، مطبوعه ديوبند﴾
اب اسي عقيدے ميں حاجي امداد الله مهاجر مكي كا دو ٹوك نظريه ملاحظه
فرمائيے۔ حاجي صاحب اپنے مكتوب بنام مولوي نذير احمد خاں ميں رقم طراز هيں:
٫٫جواب اول ميں امكان و وقوع كا فرق بتايا گيا هے ، فقير كو اس سے اتنا
معلوم هوا كه كذب كا نقائص ميں هونا متفق عليه هے ، پھر ذات مقدس باريِ
تعاليٰ كي طرف نقص كا استناد كس طرح جائز هو سكتا هے، گو بر سبيل امكان هي
سهي۔٬٬
﴿انوار ساطعه در بيان مولود و فاتحه،ص:423﴾
فكري تصادم كي ايك دوسري مثال ملاحظه كيجيے۔ مولوي اسماعيل دهلوي تقويۃ
الايمان ميں لكھتے هيں:
٫٫هر مخلوق بڑا هو يا چھوٹا﴿نبي هو يا ولي﴾وه الله كي شان كے آگے چمار سے
بھي زياده ذليل هے۔٬٬﴿تقويۃ الايمان،ص:19﴾
٫٫انبيا و اوليا و امام زاده، پير ،شهيد يعني جتنے الله كے مقرب بندے هيں
وه انسان هي هيں اور بندے عاجز اور همارے بھائي، مگر الله نے ان كو بڑائي
دي وه بڑے بھائي هوئے۔٬٬﴿تقويۃ الايمان،ص:43﴾
ان عقائد ميں رسول الله صلي الله عليه وسلم كي شان ميں جو كھلي توهين هے،
وه كسي مومن پر مخفي نهيں۔ حاجي امداد الله كا يه عقيده هرگز نهيںبلكه وه
اس كے مخالف تھے ، وه اپنے مذكوره مكتوب ميں فيصله كن گفتگو كرتے هوئے رقم
طراز هيں:
٫٫انما انا بشر مثلكم الخ كا منكر كوئي اهلِ اسلام نهيں ، سب كا يهي
اعتقاد هے آں حضرت صلي الله عليه وسلم بشر هيں، حضرت آدم عليٰ نبينا علي
الصلوٰۃوالسلام كي اولاد ميں هيں۔ انكار اس بات كا هے كه كوئي بشر سمجھ كر
بڑا بھائي كهنے لگے يا مثل اس كے اور كلمه گستاخي زبان سے نكالے ، يه البته
موجب خذلان هے ۔ فقير كے اعتقاد ميں رسول الله صلي الله عليه وسلم اشرف
المخلوقات هيں اور باعثِ ايجادِ كائنات ع: بعد از خدا بزرگ توئي قصه
مختصر٬٬ ﴿انوار ساطعه ،ص:423﴾
مولوي اسماعيل دهلوي كا ايك اور عقيده ملاحظه كيجيے:
٫٫مراديں پوري كرني، حاجتيں بر لاني، بلائيں ٹالني، مشكل ميں دستگيري
كرني، برے وقت ميں پهنچنا ، يه الله هي كي شان هے ۔ كسي انبيا، اوليا، پير
و مرشد كي، بھوت و پري كي يه شان نهيں، جو كسي كو ايسا ثابت كرے اور اس سے
مراديں مانگے اور اس توقع پر نذر و نياز كرے اور اس كي منتيں مانے اور
مصيبت كے وقت اس كو پكارے سو وه مشرك هو جاتا هے ۔ پھر خواه يوں سمجھے كه
ان كاموں كي طاقت ان كو خود به خود هے ، خواه يوں سمجھے كه الله نے ان كو
ايسي قدرت بخشي هے ، هر طرح شرك ثابت هوتا هے۔٬٬﴿تقويۃ الايمان،ص:10﴾
مولوي اسماعيل دهلوي نے جن چيزوں كو شرك كے خانے ميں ركھا هے خود حاجي
امداد الله مهاجر مكي بھي انھيں عقائد كے حامل هونے كي وجه سے مشرك هو جاتے
هيں ، اب اس كے باوجود مضمون نگار كا يه لكھنا كه حاجي امداد الله مولوي
اسماعيل دهلوي كے هم طبيعت، هم رنگ اور هم مشرب تھے ، كتني بڑي جرا ت اور
فريب كاري هے ۔ ديكھيے حاجي امداد الله اپني خوش عقيدگي كا اعلان كرتے هوئے
اور كيا لكھتے هيں:
٫٫اوليا اور مشائخ كي قبروں كي كي زيارت سے مشرف هوا كرے اور فرصت كے وقت
ان كي قبروں پر آكر روحانيت سے ان كي طرف متوجه هو اور ان كي حقيقت كو مرشد
كي صورت ميں خيال كر كے فيض حاصل كرے اور كبھي كبھي عام مسلمانوں كي قبروں
پر جا كر اپني موت كو ياد كرے اور ان پرايصالِ ثواب كرے اور مرشد كے حكم
اور ادب كو خدا اور رسول صلي الله عليه وسلم كے حكم اور ادب كي جگه سمجھے ،
كيوں كه مرشدين خدا اور رسول كے نائب هيں۔٬٬﴿كليات امداديه،ص:93، مكتبه
تھانوي، ديوبند﴾
اس طرح مولوي اسماعيل دهلوي غير الله سے استمداد و استعانت اور غائبانه
ندا كرنے كو بھي حرام اور شرك لكھتے هيں ۔ غير الله كو وسيله بنانا اور
مصيبتوں ميں انبيا اور اوليا كو پكارنے كوبھي حرام و شرك كهتے هيں، مگر
حاجي امداد الله ان تمام عقائد و نظريات ميں اسماعيل دهلوي كے بر خلاف
عقيده ركھتے هيں ۔ وه رسول الله اور اوليا الله سے استعانت بھي كرتے هيں ،
انھيں حرف٫٫يا٬٬ سے ندا بھي كرتے هيں اور انھيں مصائب ميں وسيله بھي بناتے
هيں ۔ اس كا تو واضح مطلب يه هے كه اسماعيل دهلوي كے نزديك حاجي امداد الله
حرام كار اور مشرك ٹھهرے ۔ اب اس صورت ميں انھيں اسماعيل دهلوي كا هم طبيعت
اور هم مشرب كهنا تاريخ و سچائي كے ساتھ كتنا بڑا كھلواڑ هے۔ هم اپنے مدعا
پر حاجي امداد الله صاحب كے چند نعتيه اشعار نقل كرتے هيں
اچھا هوں يا برا هوں، غرض جو بھي هوں سو هوں پر هوں تمهارا، تم مرے مختار
يا رسول
اس شعر ميں ندا كے ساتھ رسول الله صلي الله عليه وسلم كو مختار بھي تسليم
كيا هے ، جب كه اسماعيل دهلوي كے نزديك رسول الله صلي الله عليه وسلم كو
مختار ماننا شرك هے۔
جس دن تم عاصيوں كے شفيع هو گے پيشِ حق اس دن نه بھولنا مجھے زينهار يا
رسول
اس شعر ميں رسول الله كو شافعِ روزِ محشر كها گيا هے جو اسماعيل دهلوي كے
عقيدے كے خلاف هے۔
دونوں جهاں ميں مجھ كو وسيله هے آپ كا كيا غم هے گرچه هوں ميں بهت خوار يا
رسول
اس شعر ميں رسول الله صلي الله عليه وسلم كو وسيله بنايا گيا هے جو
اسماعيل دهلوي كے هم مشرب اور هم رنگ هونے سے سخت متصادم هے۔
اس طرح كے ايك دو نهيں بلكه ان كے مجموعه نعت ميں درجنوں اشعار موجود هيں
مجموعه نعت كليات امداديه ميں شامل هے جو مكتبه تھانوي، ديوبند سے شائع هوا
هے۔
ترجمان دار العلوم كامضمون نگار 1857ئ كے حوالے سے تاريخ سازي كرتے هوئے
لكھتا هے:
٫٫قصبه شاملي 1857ئ كے زمانے ميں انگريزوں كي فوجي چھاو ني هوا كرتا تھا ۔
مئي 1857ئ ميں جب ميرٹھ كے فوجي بيركوں سے انقلاب كي چنگاري پھوٹي تو اس نے
جن علاقوں كو اپني لپيٹ ميں لے ليا۔ اس ميں سهارن پور كا يه علاقه بھي شامل
هے ، جهاں اٹھتے بيٹھتے جنگ و جهاد كي باتيں هوا كرتي تھيں اور فضا ميں
پهلے هي سے ايك قسم كا ارتعاش موجود تھا۔ 1857ئ كي انقلابي شورش نے اهل
الله كي جماعت كو ابھارا كه وه سر به كف هو كر ميدان كارزار ميں كود پڑيں
كيوں كه اب انتظار فضول تھا، جيسي بھي جن حالات ميں بھي آزادي كي ايك وسيع
و همه گير جنگ شروع هو چكي تھي۔٬٬﴿مجله ترجمان دار العلوم دسمبر2007ئ،ص:18﴾
مضمون نگار مزيد لكھتا هے:
٫٫اس طرح حضرت حاجي صاحب امام يا امير المومنين حضرت ضامن شهيد امير جهاد
يا صدر مجلس جنگ حضرت مولانا محمد قاسم نانوتوي امير الافواج، حضرت مولانا
منير نانوتوي ان كے فوجي سكريٹري حضرت مولانا رشيد احمد گنگوهي وزير لام
بندي مقرر هوئے۔ مجاهدين كے پاس نهايت معمولي درجے كے هتھيار تھے، يعني كچھ
تلواريں، كچھ نيزے اور چند توڑے دار بندوقيں۔ اس اعتبار سے يه جنگ وسائل كي
بنياد پر نهيں بلكه خالص ايماني شجاعت و جرا ت كي بنياد پر لڑي جا رهي
تھي۔٬٬﴿حواله سابق،ص:19﴾
مضمون نگار1857ئ كے حوالے سے علماے ديوبند كے كردار پر روشني ڈالتے هوئے
مزيد لكھتاهے:
٫٫حقيقت يه هے كه جاں فروشي كے جذبے كے ساتھ جس عملي سوجھ بوجھ، تنظيم و
تربيت كے ساتھ شاملي كے محاذ پر جنگ آزادي لڑي گئي ، اگر ملك كے دوسرے حصوں
ميں بھي اسي سوجھ بوجھ كے ساتھ اقدامات كيے جاتے تو اتني آساني كے ساتھ
انگريزوں كے ليے مجاهدين كو پسپا كرنا ممكن نهيں تھا۔٬٬﴿حواله سابق،:٩١﴾
آزاديِ هند كے بعد جب مجاهدينِ آزادي كے تذكرے فخر كے ساتھ هونے لگے، اور
ان كے وارثين اعزاز و اكرام سے نوازے جانے لگے تو تاريخ نگارانِ ديوبند بھي
اپنے بزرگوں كو مجاهدين ميں شمار كرنے كي تگ و دو ميں لگ گئے، اب ضرورت اس
بات كي تھي كه كچھ واقعات گڑھے جائيںتاكه علماے ديوبند كوباضابطه مجاهدين
كي صف ميں كھڑا كيا جا سكے ۔ اپنے اس مقصد كو پورا كرنے كے ليے انھوں نے اس
تسلسل كے ساتھ انقلاب 1857ئ سے علماے ديوبند كو جوڑا كه نئي نسل واقعي
انھيں 1857كے مجاهدين ميں شمار كرنے لگي اور اس موضوع پر واقعه شاملي كو
انقلاب 1857ئ كا سب سے اهم واقعه بنا كر پيش كيا جانے لگا ۔ حالاں كه جنگِ
آزادي ميں ان كا كردار صرف اتنا هے كه يه لوگ اپني انگريزي سركار كو خوش
كرنے كے ليے مجاهدينِ آزادي سے نبرد آزما هوئے۔ يعني ان كي جنگ كا محور
انگريز نهيں بلكه انگريز مخالف مجاهدين تھے ۔ علماے ديوبند مجاهدين آزادي
كو٫٫ مفسدين ٬٬سے تعبير كرتے تھے ، هاں اتنا ضرور هے كه انگريزوں سے سزا
دلانے كے ليے ان پر جنگِ آزادي كا الزام لگايا گيا اور انھوں نے مختلف
ذرائع سے انگريز دشمني كے الزام كو ختم كرنے كي كوشش كي اور اس ميں وه
كامياب بھي رهے۔ انگريز دشمني كے الزام ميں ايك بار مولانا رشيد احمد
گنگوهي كو گرفتار كر ليا گيا، مگر جلد هي رها بھي كر ديا گيا ۔ حالاں كه يه
وه زمانه تھا كه بڑے بڑے علما كو پھانسي اور جيل كي سزائيں دي جا رهي تھيں
۔ انقلاب ٧٥٨١ئ ميں مولانا قاسم نانوتوي ، مولانا رشيد احمد گنگوهي، حاجي
امداد الله صاحب اور حافظ ضامن كا ذكر بڑے فخر و غرور كے ساتھ كيا جاتا هے
۔ حالاں كه زميني حقيقت اس سے بالكل مختلف تھي ۔ هم ذيل ميں واقعه شاملي كي
حقيقت ديوبندي مكتبِ فكر كے قلم كاروں كے حوالے سے هي سپردِ قلم كرتے هيں۔
معروف ديوبندي عالم مولانا عاشق الٰهي ميرٹھي نے 1326ھ 1908ئ ميں تذكرۃ
الرشيد لكھ كر شائع كي ،جس ميں واقعه شاملي كو پوري تفصيل كے ساتھ شامل كر
ديا تھا ، هم اس كے چند اقتباسات ذيل ميں نقل كرتے هيں۔ موصوف لكھتے هيں:
٫٫رمضان 1273ھ يعني مئي 1857ئ كا وه طوفان جس كے تصور سے رونگٹا كھڑا هوتا
هے ، هندوستان كيا بلكه دنيا بھر ميں ايسا مشهور و معروف هے كه شايد دوسرا
نه هو جس ميں كارتوسوں پر چربي لپيٹے جانے كي جھوٹي افواه اڑي اور غدر برپا
كر نے كے چھپے كھلے مجمعوں ميں چرچے شروع هوئے تھے جن كے سروں پر موت كھيل
رهي تھي انھوں نے كمپني كے امن و عافيت كا زمانه قدر كي نظر سے نه ديكھا
اور اپني رحم دل گورنمنٹ كے سامنے بغاوت كا علم قائم كيا ، فوجيں باغي
هوئيں ، حاكم كي نافرمان بنيں ، قتل و قتال كا بازار كھولا اور جواں مردي
كے غرے ميں اپنے پيروں پر خود كلهاڑياں ماريں۔٬٬
اس مختصر عبارت سے علماے ديوبند كا رخ تو متعين هو گيا كه وه انگريزي
حكومت كو امن و عافيت كا زمانه كهتے تھے اور مجاهدين كو مفسدين اور باغي
كهتے تھے ۔ موصوف مولانا رشيد احمد گنگوهي كے تعلق سے لكھتے هيں:
٫٫شروع 1276ھ 1859ئ كا وه سال تھا جس ميں حضرت امام رباني ﴿مولانا رشيد
احمدگنگوهي ﴾ قدس سره پر اپني سركار سے باغي هونے كا الزام لگايا گيا اور
مفسدوں ميں شريك رهنے كي تهمت باندھي گئي۔٬٬
اب اس كے بعد مولانا رشيد احمد گنگوهي كا يه چونكا دينے والا بيان بھي
پڑھيے۔ هنگامه ختم هونے كے بعد قاضي محبوب علي خاں كي جھوٹي مخبري پر جب
رشيد احمد گنگوهي كو گرفتار كيا گيا تو اپنے متعلق ان كے تاثرات يه تھے۔
٫٫جب ميں حقيقت ميں اپني سركار ﴿انگريزي حكومت﴾كا فرماں بردار هوں تو
جھوٹے الزام سے ميرا بال بيكا نه هوگا، اور اگر مارا بھي گيا تو سركار مالك
هے ، اسے اختيار هے، جو چاهے كرے۔٬٬﴿تذكرۃ الرشيد،ج:١،ص:٠٨﴾
كيا مولانا رشيد احمد گنگوهي كا يه اعتراف اور انگريز حكومت كاكمال احترام
چيخ چيخ كر يه اعلان نهيں كر رها هے كه 1857ئ كي جنگِ آزادي سے ان كا كوئي
تعلق نهيں تھا ، بلكه مجاهدين كا جھوٹا الزام تھا ، جس بنياد پر مذكوره
علماے ديوبند كو مجاهدين ميں شمار كيا جاتا هے وه مجاهدين آزادي كے ساتھ
جنگ يا جھڑپ تھي۔ مولانا عاشق الٰهي ميرٹھي اس حقيقت كو بيان كرتے هوئے
لكھتے هيں :
٫٫ان ايام ميں آپ ﴿مولانا رشيد احمد گنگوهي﴾ كو ان مفسدوں سے مقابله بھي
كرنا پڑا جو غول كے غول پھرتے تھے ، حفاظتِ جان كے ليے تلوار البته پاس
ركھتے تھے اور گوليوں كي بوچھار ميں بهادر شير كي طرح نكلے چلے جاتے تھے۔
ايك مرتبه ايسا بھي اتفاق هوا كه حضرت امام رباني ﴿مولانا رشيد احمد
گنگوهي﴾ اپنے رفيقِ جاني مولانا قاسم العلوم اور طبيب روحاني اعليٰ حضرت
حاجي صاحب و نيز حافظ ضامن صاحب كے هم راه تھے ، بندوقچيوں﴿انگريز مخالف
دسته﴾ سے مقابله هو گيا ، يه نبرد آزما دلير جتھا اپني سركار كے مخالف
باغيوں كے سامنے سے بھاگنے يا هٹ جانے والا نه تھا ، اس ليے پهاڑ كي طرح
پرا جما كر ڈٹ گيا اور سركار﴿انگريز حكومت﴾ كي جاں نثاري كے ليے تيار هو
گيا۔ الله رے شجاعت و جواں مردي كه جس هولناك منظر سے شير كا پته پاني اور
بهادر سے بهادر كا زهره آب هوجائے تو وهاں چند فقير هاتھوں ميں تلوار يں
ليے جم غفير بندوقچيوں كے سامنے ايسے جمے رهے گويا زمين نے پاو ں پكڑ ليے
هيں۔ چناں چه آپ پر فيريں هوئيں اور حضرت حافظ ضامن صاحب زيرِ ناف گولي
كھاكر شهيد هو گئے۔٬٬﴿تذكرۃ الرشيد،ج:١﴾
يه هے جنگِ آزادي ميں مذكوره علماے ديوبند كا جهاد اور انگريزي سركار سے
مكمل ايثار و قرباني كي چشم كشا داستان۔ مولوي عاشق الٰهي اپنے ممدوح كے
خلاف انگريز دشمني كے الزام پر آه و زاري كرتے هوئے لكھتے هيں:
كيا ظلم و ستم هے كه مسيحاے جهاں كو افساد و ستم پيشه و سفاك كها جاے
جو گوشه نشيں خود هي گرفتارِ محن هو كس منه سے اسے مفسد و چالاك كها جاے
مولانا قاسم نانوتوي بھي مولانا رشيد احمد گنگوهي كي طرح انگريز حكومت كے
وفادار اور خير خواه تھے ، بلكه آپ كے اثرات حكومت كے اعليٰ حكام تك تھے جن
دنوں علما اور مجاهدين كے دستوں كو اپني جان بچانا مشكل هو رهي تھي، مولانا
پورے اطمينان كے ساتھ تھے بلكه انگريزوں كے تھانوں ميں آپ كا حكم چلتا تھا
اور پولس آپ كے اشاروں پر رقص كرتي تھي۔
سوانح قاسمي ميں مولوي قاسم نانوتوي كے ايك حاضر باش مولوي منصور علي خاں
كي زباني يه قصه بيان كيا گيا هے ۔ وه كهتے هيں ، ايك دن ميں مولانا
نانوتوي كے هم راه نانوته جا رها تھا ، اثناے راه مولانا كا حجام افتاں و
خيزاں آتا هوا ملا اور اس نے خبر دي كه نانوته كے تھانيدار نے ايك عورت كے
بھگانے كے الزام ميں ميرا چالان كر ديا ، خدا را مجھے بچائيے۔ مولوي منصور
علي خاں كا بيان هے كه نانوته پهنچتے هي مولانا نے اپنے مخصوص كارنده منشي
سليمان كو طلب كيا اور پر جلال آواز ميں فرمايا:
٫٫اس غريب كو تھانيدار نے بے قصور پكڑا هے ، تم اس سے كهه دو كه يه حجام
همارا آدمي هے، اس كو چھوڑ دو ورنه تم بھي نه بچوگے، اس كے هاتھ ميں هتھكڑي
ڈالوگے تو تمھارے هاتھ ميں بھي هتھكڑي پڑے گي۔٬٬﴿سوانح قاسمي،ج:١،ص:321-
322﴾
لكھا هے كه منشي محمد سليمان نے مولانا نانوتوي كا حكم هوبهو تھانيدار تك
پهنچا ديا۔ تھانيدار نے جواب ديا كه اب كيا هو سكتا هے ۔ روزنامچه ميں اس
كا نام لكھ ديا گيا هے۔ مولانا نانوتوي نے اس جواب پر حكم ديا تھا تھانيدار
سے جا كر كهه دو ، اس كا نام روز نامچه سے كاٹ دو۔ منصور علي خاں كا بيان
هے كه مولانا كا يه حكم پا كر سراسيمگي كي حالت ميں تھانيدار خود ان كي
خدمت ميں حاضر هوا اور عرض كيا۔
٫٫حضرت نام نكالنا بڑا جرم هے اگر اس كا نام نكالا تو ميري نوكري جاتي رهے
گي۔ فرمايا، اس كا نام روز نامچه سے كاٹ دو تمهاري نوكري نهيں جائے
گي۔٬٬﴿حواله سابق،ج:١،ص:٣٢٣﴾
لكھا هے كه ٫٫مولانا كے حكم كے مطابق تھانيدار نے حجام كو چھوڑ ديا اور
تھانيدار تھانيدار هي رها۔٬٬
اس پورے واقعه كا تيور بتا رها هے كه مولوي قاسم نانوتوي كے اثرات انگريز
حكام تك تھے اور بڑي موثر ساز باز تھي، ورنه جو خود انگريزوں كا دشمن و
باغي هو كبھي يه حكم نهيں دے سكتا كه چھوڑ دو ورنه تم بھي نهيں بچو گے اور
حكم ماننے كي صورت ميں نوكري نه جانے كا بھي يقين دلايا۔
واقعه شاملي كي پوري حقيقت صرف اتني هے كه ان علماے ديوبند نے انگريز كے
باغيوں سے جنگ لڑي اور حافظ ضامن انگريزوں كي خوش نودي حاصل كرنے كي خواهش
ميں جان دے بيٹھے۔ مولانا مناظر احسن گيلاني﴿م1956ئ﴾جو ديوبندي مكتبِ فكر
كے شهره آفاق قلم كار هيں ۔ فيصله كن گفتگو كرتے هوئے لكھتے هيں:
٫٫مقابله اور مقاتله ميں عملي شركت كافيصله اگر سيدنا الامام
الكبير﴿مولانا نانوتوي﴾ پهلے سے كيے هوئے هوتے تو اس زمانے تك آپ كا جنگي
آلات كم از كم بندوق كے استعمال سے اس درجه بے گانه ره جانا كيا ممكن تھا؟
كچھ بھي هو اتني بات بهر حال يقيني هے اور ان ناقابلِ انكار چشم ديد
گواهيوں كا كھلا اقتضا هے كه ماليخوليا سے زياده اس قسم كي افواهوں كي كوئي
قيمت نهيں كه هنگامه كے برپا كرانے ميں دوسروں كے ساتھ سيدنا الامام
الكبير﴿مولانا نانوتوي﴾ اور آپ كے ديني و علمي رفقا كے بھي هاتھ تھے بلكه
واقعه وهي هے جو مصنف امام ﴿مولانا رشيد احمد گنگوهي﴾ نے لكھا هے كه
٫٫مولانا فساد سے كوسوں دور تھے۔٬٬﴿سوانح قاسمي ،ج:٢،ص؛109﴾
شيخ محمد زكريا سهارن پوري كے مريد پروفيسر بصير احمد خاں سابق صدر شعبه
علوم اسلاميه همدرد يونيورسٹي نے واقعه شاملي پر اظهارِ خيال كرتے هوئے
بيان كيا هے:
٫٫شاملي كي جھڑپ جس ميں مولانا محمد قاسم نانوتوي و مولانا رشيد احمد
گنگوهي وغيرهما كي شركت اور حافظ ضامن كي شهادت كا ذكر هے وه مقامي نوعيت
كا ايك محدود تصادم تھا ، جس كا سهارا لے كر بهت بڑے پيمانے پر جنگ ٧٥٨١ئ
ميں ان حضرات كے سرگرم كردار وغيره كا دعويٰ كرنا صحيح نهيں۔٬٬﴿1857ئ پس
منظر و پيش منظر،ص:100،از:مولانا يٰسين اختر مصباحي﴾
ان تمام شواهد كي روشني ميںاب آخري فيصله اپنے قارئين پر چھوڑتا هوںكه
انقلاب 1857ئ ميں دار العلوم ديوبند اور علماے ديوبند كا كيا كردار تھا۔وه
انگريزوں كے وفادار تھے يا غدار ؟
|