مغربی فلسفے اور مغربی سماج میں تضادات

بسم اللہ الرحمٰن الرحیم۔
مغربی فلسفے اور مغربی معاشرے کے تضادات ایک پیچیدہ اور گہرے موضوع ہیں، جن میں فلسفیانہ تصورات اور عملی سماجی رویوں کے درمیان غیر مطابقت کی کئی جہتیں سامنے آتی ہیں۔ مغربی دنیا میں مختلف فلسفیانہ مکاتبِ فکر موجود ہیں جیسے سیکولرازم، لبرل ازم، وجودیت، سرمایہ داری، اور انفرادیت پر زور دینے والی تعلیمات، لیکن جب ان فلسفوں کو عملی زندگی میں اپنانے کی کوشش کی جاتی ہے، تو اکثر تضادات سامنے آتے ہیں۔

مغربی فلسفہ انفرادیت کو بہت اہمیت دیتا ہے، جس کے مطابق ہر انسان کو اپنی زندگی کے فیصلے کرنے کی مکمل آزادی حاصل ہونی چاہیے۔ اس فلسفے کی رو سے افراد کو اپنے مفادات کے مطابق زندگی گزارنے کا حق ہے، اور یہ تصور خاص طور پر سرمایہ داری میں نمایاں ہے، جہاں مالی خودمختاری اور ذاتی کامیابی پر زور دیا جاتا ہے۔ تاہم، جب اس نظریے کو عملی زندگی میں دیکھا جائے تو بڑے پیمانے پر معاشرتی ناانصافی اور دولت کی غیر مساوی تقسیم ظاہر ہوتی ہے۔ یہ نظام کچھ لوگوں کو بے پناہ دولت اور طاقت عطا کرتا ہے، جبکہ ایک بڑی تعداد غربت اور پسماندگی کا شکار رہتی ہے۔ اس تضاد کی وجہ سے اجتماعی ذمہ داریوں کو نظرانداز کیا جاتا ہے، جس سے معاشرتی فلاح و بہبود کے نظام کو نقصان پہنچتا ہے۔

دوسری طرف، مغربی فلسفہ عقل پرستی اور سائنسی تحقیق پر زور دیتا ہے، اور سائنسی ترقی کو انسانیت کی خدمت کے لیے استعمال کرنے کی بات کی جاتی ہے۔ لیکن عملی زندگی میں سائنسی ایجادات اور تکنیکی ترقی کو زیادہ تر جنگی اور مادی مقاصد کے لیے استعمال کیا جاتا ہے، جیسے کہ جوہری ہتھیاروں اور جدید جنگی ٹیکنالوجی کی تخلیق۔ اس سے دنیا بھر میں انسانی جانوں کا ضیاع ہوتا ہے اور معاشرتی توازن بگڑتا ہے۔ یہاں ایک بڑا تضاد یہ سامنے آتا ہے کہ سائنسی ترقی کے نتائج اکثر اخلاقی اصولوں اور انسانیت کی فلاح کے برخلاف ہوتے ہیں۔

مغربی معاشرہ شخصی آزادی کو بہت اہمیت دیتا ہے، خاص طور پر آزادی اظہار اور رائے کی آزادی کو بنیادی حقوق میں شمار کیا جاتا ہے۔ لیکن جب اس آزادی کا غلط استعمال کیا جاتا ہے، تو یہ معاشرتی اور اخلاقی حدود کو پار کر جاتی ہے۔ مثال کے طور پر، آزادی اظہار کے نام پر مذہبی شخصیات یا مقدسات کی توہین کی جاتی ہے، جو دوسروں کے مذہبی جذبات کو مجروح کرتی ہے۔ یہ عمل مغربی معاشروں میں اکثر نظر آتا ہے، جہاں آزادی کی آڑ میں دوسروں کے عقائد اور نظریات کی بے حرمتی کی جاتی ہے، جو خود مغربی فلسفے کے اصولوں سے متصادم ہے۔

سیکولرازم مغربی فلسفے کا ایک اور اہم ستون ہے، جس میں ریاست اور مذہب کو الگ رکھنے کی بات کی جاتی ہے۔ سیکولرازم کے مطابق مذہب افراد کی ذاتی زندگی کا حصہ ہونا چاہیے، اور ریاست کے معاملات میں اس کی کوئی مداخلت نہیں ہونی چاہیے۔ لیکن عملی طور پر مغربی معاشروں میں مذہب کا کردار مکمل طور پر ختم نہیں ہو سکا۔ مثال کے طور پر امریکا میں، جہاں سیکولرازم کا دعویٰ کیا جاتا ہے، وہاں مذہبی اثر و رسوخ ابھی بھی مضبوط ہے اور سیاسی و سماجی فیصلوں پر گہرا اثر ڈال رہا ہے۔ اس کے برعکس، یورپ میں مذہب کو ایک ثقافتی ورثے کے طور پر تو قبول کیا جاتا ہے، لیکن عملی زندگی میں اس کا کردار نہایت کمزور ہو چکا ہے۔

مغربی فلسفے میں جمہوریت اور انسانی حقوق کو بہت اہمیت دی جاتی ہے۔ جمہوریت کا اصول یہ ہے کہ ہر فرد کو مساوی حقوق حاصل ہوں، اور حکومت عوام کی مرضی کے مطابق چلائی جائے۔ لیکن مغربی معاشروں میں جمہوریت کے باوجود طبقاتی تفریق اور امتیازی سلوک کی جڑیں بہت گہری ہیں۔ سرمایہ دارانہ نظام میں سیاسی اور معاشی طاقت چند ہاتھوں میں مرکوز ہو جاتی ہے، جس سے عوام کی حقیقی نمائندگی نہیں ہو پاتی اور امیر اور غریب کے درمیان فاصلہ بڑھتا چلا جاتا ہے۔ انسانی حقوق کا بھی یہی حال ہے، جہاں مغربی ممالک دنیا بھر میں حقوق کے علمبردار بنتے ہیں، لیکن اپنے مفادات کے لیے دوسرے ممالک میں انسانی حقوق کی پامالی کو نظرانداز کرتے ہیں۔ اس سے مغرب کی خارجہ پالیسی میں دوہرا معیار نمایاں ہوتا ہے۔

سرمایہ داری نظام کے ساتھ مغربی فلسفے میں مادی ترقی پر زور دیا جاتا ہے، لیکن اس کے نتیجے میں روحانی اور اخلاقی زوال بھی بڑھتا جا رہا ہے۔ مغربی معاشرے مادی خوشحالی کو انسانی زندگی کی کامیابی کا معیار سمجھتے ہیں، لیکن یہ طرز فکر افراد کو روحانی پہلوؤں سے غافل کر دیتا ہے۔ اس کا نتیجہ یہ ہوتا ہے کہ مادی ترقی کے باوجود ذہنی دباؤ، مایوسی، اور روحانی خلا مغربی معاشروں میں بڑھتا جا رہا ہے۔ اس کا ایک بڑا ثبوت مغربی دنیا میں بڑھتے ہوئے ذہنی امراض اور خودکشی کے واقعات ہیں، جو اس فلسفے کی عملی ناکامی کو ظاہر کرتے ہیں۔

تعلیم کے شعبے میں بھی مغربی فلسفے اور عملی زندگی کے درمیان تضاد نظر آتا ہے۔ مغربی تعلیمی نظام میں تنقیدی سوچ اور آزادانہ تحقیق پر زور دیا جاتا ہے، لیکن جب طلباء عملی زندگی میں داخل ہوتے ہیں، تو انہیں معاشی کامیابی کے حصول کی دوڑ میں شامل ہونا پڑتا ہے، جو تعلیمی فلسفے کے برخلاف ہے۔ تعلیم کا مقصد تنقیدی اور آزادانہ سوچ کو فروغ دینا ہونا چاہیے، لیکن عملی زندگی میں لوگ ایک محدود مادی زندگی کے دائرے میں پھنس جاتے ہیں، جہاں اخلاقیات اور روحانی اقدار کا کردار کم ہوتا جا رہا ہے۔

ماحولیاتی تحفظ کے حوالے سے بھی مغربی فلسفے میں بڑا تضاد پایا جاتا ہے۔ مغرب عالمی سطح پر ماحولیاتی تحفظ کی بات کرتا ہے اور مختلف معاہدے کرتا ہے تاکہ ماحول کو بہتر بنایا جا سکے۔ لیکن حقیقت میں، مغربی صنعتی ترقی اور صارفیت پر مبنی معاشی نظام ماحولیاتی تباہی کا سبب بن رہا ہے۔ بڑے پیمانے پر صنعتوں اور کارخانوں کے قیام سے ماحولیاتی آلودگی میں اضافہ ہو رہا ہے، اور مغربی ممالک جو ماحولیاتی تحفظ کے علمبردار بنتے ہیں، وہی سب سے زیادہ آلودگی پیدا کرنے والے بھی ہیں۔

یہ تمام تضادات اس بات کی عکاسی کرتے ہیں کہ مغربی فلسفہ اپنے نظریات میں تو بہت طاقتور اور انقلابی ہے، لیکن جب ان نظریات کو عملی زندگی میں اپنانے کی کوشش کی جاتی ہے تو مادی ترقی، انفرادی آزادی، اور اجتماعی ذمہ داریوں کے درمیان تنازعات پیدا ہو جاتے ہیں۔ اس تضاد کو حل کرنے کے لیے ضروری ہے کہ مغرب اپنے فلسفیانہ اصولوں کو عملی زندگی میں بہتر طور پر نافذ کرے، اور ایک متوازن نظریہ اپنائے جس میں انفرادیت اور اجتماعی فلاح دونوں کو مدنظر رکھا جائے۔ اس ضمن میں اسلامی تعلیمات ایک بہترین نمونہ پیش کرتی ہیں، جہاں فرد کی آزادی اور اجتماعی فلاح دونوں کو متوازن طریقے سے اہمیت دی جاتی ہے، اور جہاں اخلاقی و روحانی پہلوؤں کو مادی ترقی کے ساتھ جوڑا جاتا ہے تاکہ ایک متوازن اور پرامن معاشرہ تشکیل دیا جا سکے۔

 

سید جہانزیب عابدی
About the Author: سید جہانزیب عابدی Read More Articles by سید جہانزیب عابدی: 74 Articles with 63823 viewsCurrently, no details found about the author. If you are the author of this Article, Please update or create your Profile here.