جنگ آزادی کے بعد مسلمانوں کی حالت زار

1857ئ كي وه جنگ جسے اهلِ وطن جنگ آزادي اور انگريز غدر كے نام سے ياد كرتے هيں۔ هندستانيوں كے نزديك يه جنگ اپنے حقوق كي بحالي كے ليے تھي، اپني بقا و سلامتي كي مظهر تھي اور اپني اس آزادي كي جد و جهد كے ليے تھي جو انگريزوں نے ان سے چھين لي تھي۔


يهاں يه مركوزِ خاطر رهے كه نه صرف آزادي هي چھين لي تھي بلكه هندستانيوں كو سياسي، معاشي، تعليمي اور اقتصادي اعتبار سے مفلوج كر كے ركھ ديا تھا۔ چناں چه يهي وه عوامل تھے جن كي بحالي و تحفظ كي خاطر اهلِ هند انگريزوں كے خلاف كمر بسته هوئے ۔ اس پر مجھے ايك شعر ياد آتا هے

بهر كار كه همتِ بسته گردد اگر خار بود گلدسته گردد


آغاز جنگ كچھ اس طرح هوا كه بتاريخ 23 جنوري1857ئ چھاو ني راني گنج ميں آگ لگي۔ يه آگ كيا تھي ، گويا بھڑكتے هوئے وه جذبات اور ارمان تھے۔ وه حسرتيں تھيں جن كي تكميل شايد اب كوئي نهيں روك سكتا تھا: ع: يه آگ وه نهيں جسے پاني بجھا سكے


چناںچه اس كے بعد دوسارجنٹ ميجر صاحب كا يهي حال هوا۔ تمام ٹھكانه جل كر خاك ستر هو گيا اور اسي طرح25 جنوري كو برقي تار كا دفتر واقع باكپو ميں زبردست آگ بھڑكي اور ديكھتے هي ديكھتے اس كا بھي كام تمام هو گيا۔ ان حقائق كے پيش نظر بادشاناري نے اپنے غيض و غضب سے كام ليتے هوئے مكمل تفتيش كا حكم صادر كر ديا ، ليكن وه شايد اس بات سے غافل تھے كه يه وه لوگ هيں جو


ٹل نه سكتے تھے اگر جنگ ميں اَڑ جاتے تھے


پاو ں شيروں كے بھي ميداں سے اكھڑ جاتے تھے


ليكن واے نصيبا۔ ان گرگ صفت صحرائي درندوں نے مسلمانوں كو اپنے ظلم و ستم كا نشانه بنايا۔ ان كے اتحاد كو منتشر كر ديا۔ ستم بالاے ستم ان كي مكار اور بے رحم عدالت ميں مسلمان مفتوح اور ظالم فاتح كي حيثيت سے آكھڑے هوئے۔


اس جنگ ميں هند و پاك كے جن علاقوں نے بڑھ چڑھ كر حصه ليا، اس كا بالتفصيل حال بيان كرنے سے قاصر هوں، كيوں كه علاقے بے شمار هيں۔ اس تنگي كے باعث ذيل ميں صرف نام رقم كر رها هوں:


روهتك، كلكته، انباله، لكھنو ، شمله، روڑكي، گواليار، برهام پور، كوه منصوري، دھو پور، كوه نيني تال، ملتان، فيروز پور، روهني، حصار، نو گانوں، ڈيسا، پشاور، دينا پور، كوه مري، امرت سر، راولپنڈي، پونه، شكار پور، جليه گوري، مراد آباد، لاهور، سهارن پور، فتح گڑھ، آگره، جهلم، نصير آباد، كراچي، مهد پور، سيال كوٹ، جون پور، جھانسي، شاه جهاں پور، مسدوره ضلع اودھ، بريلي شريف، الٰه آباد، همير پور، ساگر، جالندھر، بلند شهر، سرسا، گوپي گنج، اندور، مئو، اعظم گڑھ، منگير، بنارس، حيدر آباد ﴿دكن﴾ ناگ پور، جبل پور، فيض آباد، اوريا، كوهِ آبو، سلطان پور، اودھ، اورنگ آباد، مدراس، حيدر آباد ﴿سندھ﴾وغيره ۔


1857ئ كي جنگ آزادي كے بعد مسلمانوں ميں ايك عجيب سي بد دلي پھيل گئي ۔ وه عمل سے بے گانه هو كر بے يار و مدد گار پھرنے لگے۔ ان كے دلوں ميں ايك مايوسي سي گھر كر گئي تھي كيوں كه وه جانتے تھے كه هم ايك شكست خورده قوم هيں، انگريز فاتح هيں اور هر فاتح قوم كي زبان بھي حكومت كرتي هے۔


ادھر انگريزوںنے مسلمانوں كو اپنے ظلم و بربريت كا نشانه بنانا شروع كر ديا۔ ان كي سياسي، معاشي، تعليمي، اقتصادي حالت ختم كر كے ركھ دي۔ اس كا مختصر حال كچھ اس طرح كا هے:


سياسي حالت:انگريزوں نے جنگ آزادي كے بعد اپنے اقتدار كو بهت هي مضبوطي سے جما ليا اور مسلمانوں كو تخت و تاج سے محروم كر ديا۔ چناں چه اس طرح مسلمانانِ هند سياسي اعتبار سے بالكل ختم هو كر ره گئے۔


معاشي حالت: جنگ آزادي كے بعدجب امن بحال هوا تو اقتدار تو چھن هي چكا تھا ، جب حالات كا اور جائزه ليا گيا تومسلمانوں كو پته چلا كه هم اور بھي كئي شعبوں ميں پيچھے ره گئے هيں اور همارے هم وطن ترقي كي شاه راه پر گام زن هو چكے هيں۔ انگريزوں نے انھيں عزت و شهرت كے منصب پر فائز كر ديا هے۔ اس كے بر عكس هم مكمل طور پر تباه و برباد هو چكے هيں، همارے ليے آئنده بھي ترقي كے دروازے بند هو گئے هيں۔ تو مسلمانوں كے دلوں ميں انگريزوں كے ليے نفرت كي آگ بھڑك اٹھي۔ چناں چه مسلمانوں كي حالتِ زار بيان كرتے هوئے سر وليم هنٹر نے اپني كتاب ٫٫انڈين مسلمانز٬٬ ميں كچھ اس طرح بيان كيا هے كه :


٫٫1852ئ سے 1868ئ تك جن هندستانيوں كو وكالت كے لائسنس ديے گئے ، ان ميں 239 هندو تھے اور صرف ايك مسلمان۔٬٬


اس انكشاف سے آپ كو اپنے آبا و اجداد كي زبوں حالي كا اندازه هو گيا هوگا۔


تعليمي حالت: جنگ آزادي كے بعد مسلمان تعليمي اعتبار سے بهت هي مفلوج هو كر ره گئے تھے۔ وه مسلمان جو اپنے دورِ اقتدار ميں علم و فضل ميں سب سے افضل سمجھے جاتے تھے ، هندوو ں كے مقابلے ميں ان كا تناسب بهت كم هو گيا تھا۔ اس كا اندازه آپ اس حقيقت سے لگا سكتے هيں 1870ئ ميں ممبئي، چنئي اور كولكاتا يونيورسٹيوں ميں 517 گريجوئيٹوں ميں صرف 70 مسلمان تھے۔ اس سے يه ظاهر هوتا هے كه تعليمي اداروں ميں مسلمانوں كي تعداد نه هونے كے برابر تھي۔ اس كے علاوه مسلمان بعض دوسري وجوهات كي بنا پر بھي انگريزي اسكولوں اور يونيورسٹيوں ميں داخله لينے سے گريز كرتے تھے، وه مندرجه ذيل هيں:


1 درس گاهوں ميں عربي اور فارسي تعليم بالكل ختم هو كر ره گئي تھي۔


2 مسلمان اساتذه كي تعداد بهت قليل تھي اور غير مسلموں كي بهت زياده۔ اس وجه سے مسلمان اپنے بچوں كو غير مسلم اساتذه سے تعليم دلانا معيوب سمجھتے تھے۔


3 مسلمان طلبه كو جمعه كي نماز ادا كرنے كي بالكل اجازت نهيں تھي۔غير مسلم درس گاهيں دن به دن قائم هو رهي تھيں، اسي وجه سے مسلمانوں كي تعليمي زبوں حالي كا جرم حكومتِ برطانيه پر عائد هوتا هے۔


اقتصادي حالت: جنگ كے بعدمسلمان اقتصادي طور پر بالكل تباه هو چكے تھے۔ وه بڑي مصيبت اور پريشاني ميں اپني زندگي بسر كر رهے تھے۔ ان كي تمام جائداديں چھين لي گئي تھيں۔ سركاري محكموں ميں انھيں ملازمت نهيں ملتي تھي اور بے حيائي اس قدر غالب تھي كه حكومت كي جانب سے يه اعلان تھا كه مسلمان ملازمتوں كے ليے درخواست دينے كے اهل نهيں۔


سر وليم هنٹر نے كلكته كے ايك اخبار كي شكايت كچھ اس طرح نقل كي هے:


٫٫تمام ملازمتيں اعليٰ هوں يا ادنيٰ، مسلمانوں سے چھيني جا رهي هيں اور دوسري قوموں بالخصوص هندوو ں كو بخشي جا رهي هيں۔٬٬


غرض هر ميدان ميں مسلمان زبوں حالي كے دور دورے سے گزر رهے تھے۔ مسلمان اساتذه نكال ديے گئے۔ مفكرين كا كهنا هے كه مسلمان بچے چيتھڑوں ميں نظر آتے تھے۔ يهي وه بال و پر كا جمود تھا ، جس كے خاتمے كے ليے همارا شاعر سپاهي بن كر ٹكرانے كي كوشش كرتا هے:

ديكھ خوں خوار درندوں كے وه غول

ميرے محبوب وطن كو وه نگل جائيں گے

ان سے ٹكرانے بھي دے

جنگ آزادي ميں كام آنے بھي دے
پیرآف اوگالی شریف
About the Author: پیرآف اوگالی شریف Read More Articles by پیرآف اوگالی شریف: 832 Articles with 1382047 views Currently, no details found about the author. If you are the author of this Article, Please update or create your Profile here.